skip to Main Content
اعتراض به کمیابی انسولین و خطری که جان میلیون‌ها ایرانی را تهدید می‌کند
جامعه کیوسک

اعتراض به کمیابی انسولین و خطری که جان میلیون‌ها ایرانی را تهدید می‌کند

در یک سال گذشته روند تامین انسولین برای بیماران دیابتی مختل شده و از ابتدای امسال عرضه انسولین در بازار کمیاب و در بیشتر ایام محدود بوده است.

این عدم دسترسی بیماران به انسولین تنها به انسولین های قلمی محدود نبوده و تجهیزات تست قند خون مثل نوار یا سوزن تست قند نیز در حد رفع نیاز بیماران توزیع نشده است. داروی انسولین در حال حاضر به صورت پرونده‌ای و به میزان محدودی در ماه و صرفا از داروخانه‌های منتخب قابل تهیه است. در حالی که قبلا همه داروخانه ها انسولین قلمی را عرضه می‌کردند و سهمیه ماهانه هر بیمار چند برابر سهمیه حال حاضر بود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو دکتر سید حیدر محمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا درباره چرایی کمبود انسولین قلمی می‌گوید:

«به دلیل آن که پوشش بیمه‌‌ای برای انسولین‌‌های قلمی خارجی بالاست، مصرف آن زیاد شده است و بخشی از آن نیز قاچاق معکوس می‌‌شود؛ این قاچاق معکوس و تقاضای بالای انسولین قلمی خارجی به دلیل پوشش بالای بیمه‌‌ای باعث شده که قلم‌‌های انسولین خارجی دچار کمبود شود؛ الان تولید داخل انسولین قلمی نیز داریم و ویالی آن نیز موجود است و مردم می‌‌توانند از نمونه‌‌های تولید داخلی استفاده کنند.»

این در حالی است که نگرانی‌هایی در مورد کیفیت انسولین تولید داخلی وجود دارد که منجر به عدم تمایل مصرف کنندگان به آن شده است. یکی از کاربران انسولین در مصاحبه با قدس آنلاین می‌گوید:

«خدیوی یکی از ۵ میلیون ایرانی است که به دیابت یا همان بیماری قند مبتل و این روزها در به در به دنبال برخی از اقلام انسولین است. او در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر انسولین «لانتوس» و «نوُورپید» در داروخانه‌های دولتی نیست. حتی محصول مشابه و داخلی این‌ها نیز بسیار به سختی پیدا می‌شود. خودم هر روز به ۲۰ داروخانه دولتی و خصوصی مراجعه می‌کنم و یا تلفنی تماس می‌گیرم اما همه آن‌ها در پاسخ می‌گویند انسولین قلمی نداریم. نوع خارجی داروهای یاد شده را که اصلاً ندارند اما بعضی از آن‌ها مشابه داخلی را دارند؛ مشکل اینجاست محصول داخلی این داروها اصلاً کیفیت لازم را ندارند، چون یک وقت قند خون را متعادل می‌کنند اما گاهی چنین نمی‌کنند به همین خاطر هیچ پزشکی توصیه نمی‌کند از آن‌ها مصرف کنید.»

گفتنی است که گروهی از مصرف کنندگان انسولین در ایران در اعتراض به کمبود انسولین و خطری که به موجب آن جان میلیون‌ها ایرانی را تهدید می‌کند در کمپینی توییتری با هشتگ #انسولین_نیست به اعتراض به این موضوع پرداخته‌اند.

همچنین بخوانید:  زندگی در اقیانوس‌ها به هم خواهد ریخت
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗