skip to Main Content
پنج روستای دلگان ۸۰ روز است که آب ندارند
جامعه کیوسک

در دوران شیوع کرونا

پنج روستای دلگان ۸۰ روز است که آب ندارند

پنج روستای شهرک چاه اسحق در دلگان استان سیستان و بلوچستان هشتاد روز است که در بی‌آبی به سر می‌برند. آب لوله‌کشی این روستاها از یک چاه تامین می‌شده که ۸۰ روز پیش موتور آن سوخته و سپس به‌دلیل فرسودگی دچار ریزش شده است؛ از آن زمان تاکنون وعده‌ها در باره حفر چاه جدید رنگ واقعیت نگرفته و آبرسانی سیار به اهالی این روستاها نیز صرفا یکبار انجام شده است.

اهالی شهرک چاه اسحق در این مدت آب مورد نیاز خود را از روستاهای اطراف یا زمین‌های کشاورزی تامین کرده‌اند و وظیفه کلرزنی به این آب‌ها را هم خود برعهده گرفته‌اند. بسیاری از اهالی وسیله نقلیه ندارند و ناچارند برای تامین آب مسافت‌هایی طولانی را طی کنند.

رییس شبکه بهداشت دلگان گفته مکاتباتش با اداره آب و فاضلاب تاکنون راه به جایی نبرده است؛ فروزنده می‌گوید «ما که نمی‌توانستیم چاه را حفر کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم بین مردم کلر یک درصد توزیع کنیم تا اگر آب مصرفی‌شان را از روستاهای اطراف و یا زمین‌های کشاورزی تهیه می‌کنند خطرات کمتری متوجه سلامتی اهالی روستاها شود. از این رو بهورز به تمام روستاها مراجعه کرده و شیوه کلرزنی به آب را آموزش داده تا اهالی این روستاها کمتر به مشکلات اسهال و مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب غیربهداشتی مبتلا شوند».

در شرایطی که کشور با شیوع بی‌سابقه کرونا درگیر است و مسئولان دولتی وانمود می‌کنند که رفتارهای فردی مردم عامل اصلی ایجاد این وضعیت است، اهالی پنج روستای دلگان هشتاد روز است که در بی‌آبی به سر می‌برند.

حدود ۳۰۰۰ روستا در سطح استان سیستان و بلوچستان فاقد شبکه آبرسانی هستند و به‌شکل سقایی اداره می‌شوند؛ در این میان حدود ۱۳۰۰ روستا به‌وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند و سهم هر فرد چیزی بالغ بر ۱۵ لیتر در شبانه روز است؛ این شیوه آبرسانی نیز منظم نیست و در زمان‌های مشخص اتفاق نمی‌افتد.

همچنین بخوانید:  تا 3 سال دیگر نیمی از جمعیت ایران در معرض تنش آب شرب قرار می‌گیرند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗