skip to Main Content
شرایط بیماران خاص و صعب‌العلاج در کرمانشاه بحرانی است
کیوسک

شرایط بیماران خاص و صعب‌العلاج در کرمانشاه بحرانی است

چهل هزار فرد بیمار که دچار بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج‌اند در استان کرمانشاه در شرایط بحرانی به سر می‌برند، طوری که اکثر آنها حتی از پس هزینه‌های ایاب و ذهاب برنمی‌آیند و در تامین وعده‌های غذایی خود نیز دچار مشکل‌اند. مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه با اعلام این خبر گفته «ممکن است تعداد این بیماران بیش از این آمار نیز باشد، چرا که عده‌ای برای روند درمان به استان‌های دیگری مراجعه کنند».

حسین بیگلری از جمله به شرایط بیماران سرطانی و تالاسمی اشاره کرده و توضیح داده «بیماران سرطانی نان برای خوردن ندارند ولی داروی ۵ میلیون تومانی برایشان تجویز می‌شود و به همین دلیل بیشترشان روند درمان را رها کرده‌اند. به هرکجا برای کمک به این بیماران رجوع می‌کنیم دست رد به سینه‌مان می‌زنند»؛ «بیماران تالاسمی برای دریافت خون با تاخیر چند روزه به مراکز درمانی کرمانشاه مراجعه می‌کنند، مخصوصا آنهایی که از روستاها و شهرهای دیگر  استان می‌آیند. وقتی از آنها جویا می‌شویم می‌گویند هزینه ایاب و ذهاب نداریم. هزینه‌های دارو و رفت و آمد بیماران برای خانواده‌های فقیر و کم درآمد در استان کمرشکن است».

مسئول شورای عالی بیماران خاص و صعب‌العلاج استان کرمانشاه درباره وضعیت داروهای مورد استفاده این بیماران گفته «پزشکان داروی خارجی توصیه و تجویز می‌کنند که از تعهد بیمه خارج شده و بیماران مجبورند داروی ایرانی مصرف کنند که بدنشان نسبت به این داروها واکنش نشان می‌دهد».

بیگلری می‌گوید این بیماران نه تنها به داروهای مورد نیاز دسترسی ندارند، بلکه به‌دلیل «فقر شدید مالی» از نظر تغذیه نیز در شرایطی بحرانی به سر می‌برند؛ «چندی پیش بعد از دیالیز به یک بیمار دیالیزی خانم غذا دادیم که نخورد و وقتی علت را جویا شدیم گفت نگه داشته‌ام ببرم به بچه‌هایم بدهم چون  گرسنه‌اند و غذا ندارند. این در حالی است که یک بیمار دیالیزی بعد از دیالیز حتما باید غذا بخورد. بیمار هرچقدر روند درمان را طی کند اما تغذیه مناسب نداشته باشد بی‌تاثیر است. وقتی موضوع را با دکتر بخش مطرح کردم گفت آمار بگیرید که به بیماران نیازمند ۲ پرس غذا بدهیم و وقتی آمار گرفتیم از ۴۰ بیمار ۳۰ نفرشان فقر مالی شدید داشتند».

همچنین بخوانید:  سفره بیماران خاص هر روز کوچکتر می‌شود

وضعیت بیماران کلیوی نیز این‌گونه توصیف شده است: «از وقتی که مسئولیت پیوند بیماران کلیوی با نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود متاسفانه در سطح استان تعداد این جراحی‌ها بسیار کم شده و در طی سال جاری تنها ۳ عمل پیوند کلیه داشته‌ایم. در صورتی که سال گذشته ۶۰ الی ۷۰ عمل پیوند کلیوی در کرمانشاه انجام شد».

بیگلری می‌گوید کاهش تعداد عمل‌های پیوند کلیه باعث شده «میزان درخواست دیالیز بیماران به‌شدت افزایش یابد و این موضوع باعث فرسودگی دستگاه‌های دیالیز شده و متاسفانه قطعات دستگاه‌ها نیز اصلا یافت نمی‌شود. در حال حاضر بیمارستان امام رضای کرمانشاه بیماران را به‌صورت ۴ شیفته دیالیز می‌کنند. چرا که تعداد بیماران بسیار افزایش یافته و تعداد دستگاه‌های دیالیز پاسخگوی نیاز این بیماران نیست. نه تنها در بیمارستان امام رضا، بلکه این مشکل در بیشتر بیمارستان‌ها وجود دارد».

وی افزوده «بیمارستان‌ها نمی‌توانند هزینه‌های بخش دیالیز را تقبل کنند و متاسفانه دیالیز بیماران به خوبی انجام نمی‌شود. افراد مسن دیالیزی با طی کردن بعد مسافتی از دورترین نقطه استان ساعت ۱۲ شب باید به هر ترتیبی که شده خود را به بیمارستان مرکز استان برسانند و برای دیالیز فردا آماده شوند. بیشتر این افراد هزینه ایاب و ذهاب ندارند. ما حتی نتوانستیم یک سرویس ایاب و ذهاب برای این بیماران فراهم کنیم».

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗