skip to Main Content
اختلاف ۱۰۰ برابری پرداختی پزشکان متخصص و پرستاران
جامعه کیوسک

چرا مبلغ کارانه پرستاران ناچیز است؟

اختلاف ۱۰۰ برابری پرداختی پزشکان متخصص و پرستاران

محمد شریفی مقدم، به خبرنگار رویداد ۲۴ در رابطه با مبالغ ناچیزی که تصاویری از آن‌ها مبنی بر میزان کارانه پرداختی به پرستاران در فضای مجازی منتشر شد، توضیحاتی داد. در این تصاویر دیده شده است که مبالغ پرداختی از ۴۴ هزار تومان تا در نهایت ۱۵۰ هزار تومان متغیر بودند، این در شرایطی است که پرستاران در آلوده‌ترین بخش‌های بیمارستان مشغول به کارند، و در مقایسه با پزشکان،‌ تماس به مراتب بیشتری با بیماران مبتلا به کرونا دارند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار یکی از دلایل سرخورده شدن پرستاران ۸۹ روزه، و در نتیجه ترک کار آن‌ها را همین بی‌عدالتی در پرداخت می‌داند. بنا بر آمار غیر رسمی تاکنون ۳ درصد از پرستاران استخدامی و شرکتی حاضر به ادامه کار نشده‌اند. تا سال ۱۳۷۴ پرداختی‌های وزارت بهداشت به شکل حقوق ثابت بوده است و همه کادر پرستاری در بیمارستان‌ها حضور داشته و حقوق ثابت می‌گرفتند. اختلاف حقوق پزشک متخصص ۱.۵ برابر حقوق پرستار بود. اما از سال ۱۳۷۴ به بعد با تغییر روش پرداختی از حقوق ثابت به تعرفه، مشکلاتی در نظام سلامت هم به وجود آمد. بنابر این طرح ۵۰۰ تعرفه برای خدمات مختلف پزشکان تایین شد همان سال طرحی که امروزه آن را به عنوان طرح کارانه می‌شناسیم نیز وارد سیستم سلامت شد. که طبق آن برای هر فعالیت پزشک یک تعرفه معرفی شد و از آنجایی که براساس این طرح پولی که به صندوق بیمارستان از سوی بیماران واریز می‌شود ناشی از اقدامات درمانی و تشخیصی پزشک می‌بود، تا ۶۵ درصد از این درآمد به پزشکانی که عضو هیات علمی هستند واریز می‌شود که شاید تنها ۷ درصد از کل پرسنل بیمارستان را تشکیل می‌دهند.

همچنین بخوانید:  برگزاری سمینار برهه‌های جدید انباشت اولیه در موسسه پرسش

شریفی‌مقدم می‌گوید که خانه پرستار بیش از ۱۴ سال است که در پی تغییر شیوه پرداخت پرستاران به حالت تعرفه است که هنوز موفق نشده است، او می‌گوید: «آن وقت در رسانه‌ها می‌گویند ما به حقوق پرستاران اضافه کرده‌ایم. پرستاری به من می‌گفت این پول خون ماست و این مبالغ خجالت‌آور است.» او با توجه به این‌که کرونا درمان ندارد و بخش زیادی از سنگینی بار بیمارستان‌ها بر دوش پرستاران است گفت که تلاش داشتند تا به حقوق پرستاران پاداش اضافه کنند اما این کار نیز موفقیت‌آمیز نبوده است: «یک میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشتند که وزیر بهداشت گفت تنها ۳۰ درصد آن به دست ما رسیده است، که رقم کمی نیست.[اما]بعد از شیوع کرونا تنها ۲ بار به پرستاران پاداش دادند که متوسط آن ۲۰۰ هزار تومان بوده است.»

بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت تنها از ۱۷ تا ۱۸ مهر ۴هزار و ۱۴۲ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند، و یک هزار و هفتصد و هشتاد و هفت نفر آن‌ها بستری، جالب است که بدانیم ترک شغل سه درصدی پرستاران به معنی از دست‌رفتن ۲تا۳ هزار نفر از فعالین کادر خدمات است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗