skip to Main Content
اسپری تنفسی برای جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا
اسپری تنفسی
دانش کیوسک

یک شرکت استرالیای مدعی شده است

اسپری تنفسی برای جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا

در حالی که تلاش برای آزمایش واکسن کووید۱۹ بیشتر و بیشتر می‌شود، پیدا کردن روش‌های دیگری برای کنترل بیماری هم همچنان مورد توجه محققان است. یک شرکت داروسازی استرالیایی در مقاله‌ای که هنوز مورد بازبینی علمی قرار نگرفته، از موثر بودن مولکولی برای جلوگیری از تکثیر ویروس سارس-کو-۲ در بدن داده است.

شرکت «اِنا رزپتوری» می‌گوید مولکول INNA-051 می‌تواند، با تحریک سلول‌های مسیر تنفسی، واکنش گسترده دستگاه ایمنی را برای مقابله با عوامل بیماری‌زا فعال کند. واکنش گسترده دستگاه ایمنی با واکنش دستگاه ایمنی هنگام دریافت واکسن، فرق دارد. با دریافت واکسن میزان سلول‌های T دستگاه ایمنی افزایش می‌یابد و همچنین بدن با تولید پادتن‌هایی تلاش می‌کند تا ویروس‌ها را شناسایی کرده و از میان ببرد. اما واکنش طبیعی گسترده ایمنی، ابعادی وسیع‌تر دارد که محدود به ویروس کرونا نمی‌شود. در این وضعیت بدن مجموعه‌ای از روش‌ها را برای مقابله با عوامل بیماری‌زا مورد استفاده قرار می‌دهد که اثر آن هم بر ویروس کرونا موثر خواهد بود و هم میکروب‌های دیگر.

محققانی که در این مطالعه شرکت داشته‌اند می‌گویند می‌توان مولکول INNA-051 را در قالب اسپری بینی استفاده کرد. آنها چند گروه از مدل‌های حیوانی را برای مطالعه اثرات این مولکول و واکنش طبیعی دستگاه ایمنی، مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش، گروهی از مدل‌ها اسپری‌های تنفسی حاوی INNA-051 را دریافت کردند و گروهی دیگر اسپری‌های حاوی دارونما. پس از یک روز مصرف اسپری‌ها این گروه‌ها در معرض ویروس سارس-کو-۲ قرار گرفتند و پس از آن دانشمندان برای چندین روز سطح ویروس در بدن و وضعیت آنها را مطالعه کردند.

همچنین بخوانید:  زندانیان آمریکایی با ۱ دلار در آتش‌نشانی به کار گرفته می‌شوند

آنطور که نتایج نشان داد، استفاده از اسپری‌های تنفسی حاوی مولکول INNA-051 توانست، میزان تکثیر ویروس سارس-کو-۲ را در بدن مدل‌ها نسبت به مدل‌هایی که دارونما دریافت کرده بودند تا ۹۶درصد کمتر کند.

این تحقیق هنوز باید مورد بازبینی علمی قرار گیرد و در ضمن معلوم نیست که مولکول INNA-051 در بدن انسان‌ها هم اثری مشابه داشته باشد. همچنین دانشمندان باید هنوز درباره اثرات جانبی این روش هم مطالعه کنند. اما با همه این‌ها، اگر یافته‌های این تحقیق تایید یا توسط گروه‌های دیگر تکرار شود، می‌تواند روشی امیدبخش برای کنترل شدت بیماری و انتقال آن باشد.

اگر این اسپری‌های تنفسی برای انسان هم قابل استفاده باشند، می‌توانند به صورت هفتگی مورد استفاده قرار گیرند تا میزان خطر بیماری و احتمال انتقال آن به دیگران را کاهش دهند. احتمالا این بیش از همه برای کارکنان بخش درمان و افراد آسیب‌پذیر مفید خواهد بود.

یک نظر
  1. اگر چنین اسپری برای این نوع ویروس وجود داشته باشد قطعا بسیاری از افراد میتواند از انتشار این ویروس جلوگیری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗