skip to Main Content
سگ‌ها کووید۱۹ را بو می‌کشند
سگ‌ها کووید۱۹ را بو می‌کشند
دانش کیوسک

در فرودگاه هلسینکی

سگ‌ها کووید۱۹ را بو می‌کشند

چهار سگ در فرودگاه هلسینکی برای بو کشیدن کووید۱۹، شروع به کار کردند. این سگ‌ها همکاران دیگری هم دارند که قرار است در دو شیفت مسافران فرودگاه را برای پیدا کردن افراد مبتلا به کرونا بو بکشند و آنطور که محققان می‌گویند، می‌توانند با دقتی نزدیک به ۱۰۰درصد افراد مبتلا را حتی از پیش از بروز علائم بیماری شناسایی کنند.

در ماه‌های اولیه همه‌گیری کووید۱۹ بعضی در جهان به فکر استفاده از سگ‌های آموزش‌دیده برای بو کشیدن بیماری کووید۱۹ افتادند. گروه‌هایی در فرانسه، آلمان، بریتانیا و استرالیا هم در تلاش برای آموزش سگ‌ها برای بو کشیدن کووید۱۹ هستند اما پیش از همه آنها این فنلاند بود که استفاده از سگ‌های آموزش دیده را برای پیدا کردن افراد مبتلا به بیماری کووید۱۹ استفاده کرد.

مسافران پس از پیاده شدن در اتاق‌های مجزا تکه‌ای دستمال را به پوست دست خود می‌کشند و در یک ظرف تحویل متصدی می‌دهند. سگ‌ها ظرف‌ها را بو می‌کشند و در صورتی که بوی کووید۱۹ را در هر نمونه حس کنند به آموزش‌دهنده خود علامت می‌دهند.

دانشمندان نمی‌دانند سگ‌ها دقیقا چه چیزی را به عنوان بوی کووید۱۹ شناسایی می‌کنند. یک گروه از دانشمندان فرانسوی می‌گویند بوی عرق افراد مبتلا به کووید با افراد غیرمبتلا فرق دارد و احتمالا سگ‌ها آن را شناسایی می‌کنند. پیش از این هم از سگ‌ها برای بو کشیدن بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و دیابت هم استفاده شده است.

بررسی نمونه‌های مسافران توسط این سگ‌ها کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد که در قیاس با تست PCR بسیار سریع‌تر است. اگر یکی از این کارآگاه‌های کووید بوی بیماری را در نمونه‌های دریافتی از مسافر شناسایی کنند، یک تست PCR رایگان از مسافر گرفته خواهد شد.

همچنین بخوانید:  افراد آسیب‌پذیر واکسن آنفولانزا بزنند

اما این تنها سرعت و دقت عملکرد این سگ‌ها نیست که از تست‌های مرسوم بهتر است. در حالی که برای شناسایی بیماری توسط تست PCR باید دست‌کم ۱۸میلیون مولکول شناساگر در نمونه موجود باشد، سگ‌ها می‌توانند ۱۰تا۱۰۰ عدد ملوکول شناساگر را در نمونه‌های دریافتی شناسایی کنند!

حالا که قرار است یک گروه ۴تایی دیگر هم به کمک این سگ‌ها در فرودگاه هلسینکی بیایند، احتمالا به زودی کشورهای دیگر هم شروع به آموزش و استفاده از این دوستان خوب انسان برای تشخیص کووید۱۹ خواهند کرد. هزینه آموزش این سگ‌ها به مراتب کمتر از تهیه تجهیزات و انجام آزمایش‌هاست و آنها می‌توانند برای کنترل سریع جمعیت‌های بزرگی از افراد مورد استفاده قرار گیرند. ضمنا سگ‌ها بر خلاف بعضی دیگر از حیوانات دچار کووید۱۹ نمی‌شوند که یعنی نگرانی چندانی هم برای انتقال بیماری توسط آنها به دیگران وجود ندارد. البته استفاده و کمک‌رسانی حیوانات به انسان در حالیست که انسان‌ها شرایط نامطلوبی‌ برای زندگی حیوانات ایجاد کرده و به طرق گوناگون آزادی آنها را سلب می‌کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗