skip to Main Content
روحانی زنگ کرونایی مدارس را زد
جامعه کیوسک

بازگشایی مدارس با وجود مخالفت‌‌ها

روحانی زنگ کرونایی مدارس را زد

در حالی که برخی ستادهای استانی مقابله با کرونا مخالفت صریح خود با بازگشایی مدارس استانشان را اعلام کرده بودند، امروز حسن روحانی از پشت تلویزیون زنگ شروع سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس را زد.

یکی از استان‌هایی که ستادش در مخالفت با بازگشایی مدارس یک مصوبه صریح داشت، خوزستان بود؛ اما آموزش و پرورش خوزستان با بی‌توجهی به این مصوبه و صرفا به این دلیل که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای برای منع بازگشایی مدارس ندارد، مدارس خوزستان را از امروز ۱۵ شهریور باز اعلام کرده است.

استان اصفهان هم با تصمیم استاندار و ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم گرفته است مدارس استان اصفهان یک هفته دیگر هم تعطیل باشند.

این ناهماهنگی‌ها در حالی است که چند روز پیش رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در گفتگوی خبری از تلویزیون به خانواده‌ها توصیه کرده بود صبح شنبه در تماس با مدارس و معلمان از تعطیلی یا برگزاری کلاس‌ها مطلع شوند.

از سوی دیگر پروتکل‌های مبهم و ناکافی بهداشتی که به مدارس ابلاغ شده‌اند، مدیریت بسیاری از موارد ضروری برای حفظ فاصله اجتماعی را به خود مدارس سپرده‌اند و همین خطر برخوردهای سلیقه‌ای و احتمال افزایش شیوع بیماری را بیشتر می‌کند.

بیانیه کانون صنفی معلمان درباره بازگشایی مدارس نیز خبر از جزییاتی می‌دهد که آموزش و پرورش چشمانش را بر روی آن‌ها بسته است؛ از جمله تدریس یک معلم در چند مدرسه برای تامین معاش، تراکم بالای کلاس‌های درس، انداختن مسئولیت حفظ فاصله اجتماعی بر گردن معلم‌ها و مدیران، کمبود صابون مایع، کمبود مواد شوینده بهداشتی برای ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و کلاس‌ها، تهویه نامناسب کلاس‌ها و کارگاه‌ها، و از همه مهم‌تر فقر مالی خانواده‌ها در تهیه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده برای فرزندانشان.

همچنین بخوانید:  الکل، ویروس و گند مردسالاری

در همین بیانیه به دشواری‌هایی که معلمان و دانش‌آموزان در مناطق قرمز کرونا برای آموزش مجازی دارند نیز اشاره شده است؛ از جمله هزینه اینترنت، نداشتن تبلت و گوشی هوشمند، سرعت اینترنت، نبود امکانات تصویری مناسب آموزش مجازی.

ادعای وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه تاریخ ۱۵ شهریور از دو ماه قبل برای بازگشایی مدارس مشخص شده بوده، نشان می‌دهد دولت حداقل دو ماه فرصت داشته تا به نحوی شرایط را برای ادامه فرآیند آموزش در کشور مهیا کند، اما به نظر می‌رسد دولت تنها کاری که کرده صدور شیوه‌نامه‌هایی ناقص و دستورالعمل‌هایی کلی است؛ آن هم بدون مشورت با ذینفعان ماجرا از جمله انجمن‌های اولیا، شوراهای معلمان و حتی ستادهای استانی مقابله با کرونا.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗