skip to Main Content
آپارتاید دیجیتال زندگی را تهدید می‌کند
دانش سیاست کیوسک

گزارشی درباره کشمیر نشان می‌دهد

آپارتاید دیجیتال زندگی را تهدید می‌کند

قطع کامل اینترنت و ارتباطات دیجیتال در کشمیر هند، «آپارتاید دیجیتال» است؛ این ادعایی است که یک گروه حقوقی مستقر در کشمیر پس از گذشت یک سال از حذف اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند مطرح کرده است.

این گروه حقوقی گزارشی ۱۲۵ صفحه‌ای درباره محدودیت‌های دیجیتال تحمیلی از سوی دولت مرکزی هند به مردم این منطقه منتشر کرده و در آن از «آسیب‌ها، هزینه‌ها و پیامدهای محاصره دیجیتال»  پرده برداشته است.

دولت مرکزی هند از ماه آگوست سال ۲۰۱۹، اصل ۳۷۰ قانون اساسی را حذف کرد. بر اساس این اصل، اکثریت مسلمان کشمیر که تنها جماعت مسلمان هند هستند می‌توانستند حقوق ویژه‌ای داشته باشند تا از ترکیب جمعیتی این منطقه محافظت کنند. براساس این قانون، دولت محلی جامو و کشمیر می‌توانست قوانین مربوط به اقامت دائمی، مالکیت و حقوق اساسی شهروندان را خود تعیین کند و این مساله مانع از این می‌شد که هندی‌ها از سایر ایالت‌های هند در این منطقه ملک و املاک خریداری کنند به این ایالت نقل مکان کنند.

گزارش گروه حقوقی کشمیر نشان می‌دهد با قطع کامل اینترنت کشمیر در ابتدای فرآیند حذف اصل ۳۷۰ قانون اساسی به بهانه جلوگیری از اعتراضات، و تضعیف شدید سرعت اینترنت در ادامه این فرآیند، صدها هزار شغل از بین رفته‌اند. علاوه بر این، نظام درمان کشمیر هم ضعفیف‌تر از قبل شده، و ادامه تحصیل میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو نیز با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

این گزارش تاکید کرده که «نقض چندوجهی و هدفمند حقوق دیجیتال، شکل نظام‌یافته‌‌ای از تبعیض و سرکوب دیجیتال و تنبیه دست‌جمعی شهروندان این منطقه است».

همچنین بخوانید:  با خشک شدن تالاب میقان گرد و غبار به استان‌های مرکزی می‌رسد

خبرگزاری الجزیره مدعی است که اگرچه برخی محدودیت‌های اینترنتی برداشته شده و خطوط ثابت تلفن به اینترنت وصل شده‌اند، اما اینترنت گوشی‌های تلفن همراه شدیدا ضعیف نگه داشته شده است.

تجربه‌ای که کشمیری‌ها در وضعیت آپارتاید دیجیتال از سر می‌گذرانند، برای شهروندان ایران تجربه چندان غریبی نیست. در ایران هم پس از قطع سراسری اینترنت در پی اعتراضات آبان ۹۸، تغییرات گسترده‌ای در تعرفه‌های اینترنت ایجاد شد که به موجب آن‌ها استفاده از اینترنت جهانی بسیار گران‌تر از اینترنت داخلی محسوب می‌شود.

این اقدامات تعرفه‌ای در کنار فیلترینگ اینترنت موجب شده کسانی که از لحاظ اقتصادی وضعیت بدتری دارند، با سانسور بیشتری هم مواجه باشند؛ چرا که استفاده از فیلترشکن به معنای استفاده از اینترنت خارجی است و این یعنی هزینه بیشتر.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗