skip to Main Content
افزایش نگرانی‌ها از بازگشایی معدن تاش
زمین کیوسک

افزایش نگرانی‌ها از بازگشایی معدن تاش

یک زمین‌شناس و استاد دانشگاه آزاد شاهرود درباره فعالیت مجدد شرکت آلومینای ایران در معدن بوکسیت تاش کوه شاهوار هشدار داد.

عبدالرضا جعفریان، مدرس زمین‌شناسی در دانشگاه آزاد شاهرود، با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی معدن بوکسیت تاش در شاهرود که پک سال است با فشار مردم و فعالان محیط زیست تعطیل شده، یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته و پیامدهای این بازگشایی را شرح داده است.

وی در یادداشت خود با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری سنگ مخزن منابع آب کوه شاهوار در طول ۲۰۰ میلیون سال، ادعا کرده است که «معدنکاری بوکسیت آن هم به‌ صورت روباز و انفجاری سبب تخریب این سنگ مخزن منابع آب کارستیک شاهوار می‌شود» و موجب کاهش و آلودگی منابع آبی این منطقه خواهد شد.

او همچنین با ابراز نگرانی از رها شدن سنگ‌های باطله معدن پس از استخراج بوسکیت در مسیر آبراهه‌های شاهوار، از حفر چاله‌های عظیم ۵۰۰ در ۵۰۰ متری و ۷۰۰ در ۴۰۰ متری به صورت عمقی و انفجاری در فاز دوم بهره‌برداری شرکت آلومینای ایران خبر داده است. بر اساس ادعای این مدرس زمین‌شناسی، شرکت آلومینای ایران می‌خواهد مسیر رودها و آبراهه‌های منتهی به این چاله‌های عظیم را نیز تغییر دهد.

اگرچه مدیرعامل آلومینای ایران در مصاحبه با وبسایت روزگار معدن ادعا کرده تحت فشار برخی افراد و به‌خاطر مسئولیت اجتماعی این شرکت اقدام به احداث سیل‌بند در شاهوار کرده است، اما جعفریان در یادداشت خود نوشته است که شرکت آلومینای ایران با «انحراف مسیر رودخوش‌دره و احداث هفت بند خشکه‌چین و سنگ –ملاتی آن هم در ارتفاع بالای ۳۸۰۰ متری و نزدیک قله و همچنین انحراف مسیر رود خرسی سبب دستکاری وسیع در سیستم زهکش طبیعی رشته کوه شاهوار شده است».

همچنین بخوانید:  پرندگانی که تبدیل به پول می‌شوند

این زمین‌شناس در یادداشت خود اشاره به وعده‌هایی می‌کند که شرکت آلومینای ایران به مردم منطقه داده تا فشارها را برای بازگشایی معدن بوکسیت تاش کاهش دهد؛ از جمله وعده تاسیس کارخانه آلومینا در منطقه شاهرود. وی با اشاره به اینکه چنین راهکارهایی برای حل مشکل اشتغال «غیرعلمی و غیرعملی» هستند، به ظرفیت‌های کوه شاهوار برای جذب توریست اشاره کرده و از ضرورت احداث پناهگاه‌های مدرن و مجهز برای توریست‌-کوهنوردها گفته است.

با روی آوردن دولت به برداشت هر چه بیشتر از معادن، اعتراض‌های مردم و فعالان محیط‌زیست به برداشت‌های غیراصولی از معادن نیز افزایش یافته است. یکی از طولانی‌ترین اعتراض‌های معدنی، اعتراض اهالی دشتی و تنگستان بوشهر به به فعالیت دوباره معدن سنگ مرمریت در کنار عمارت تاریخی شیرینه و بزرگترین چشمه آب شیرین منطقه بیرمی است که بعد از ۵۰۰ روز همچنان ادامه دارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗