skip to Main Content
دی ۱۳۳۰: مصدق، فرد برگزیده سال مجله تایم
زیرگذر

دی ۱۳۳۰: مصدق، فرد برگزیده سال مجله تایم

دی ۱۳۳۰: مجله تایم تصویر محمد مصدق، نخست‌وزیر ملی‌گرای ایران را به عنوان فرد برگزیده سال ۱۹۵۱ بر روی جلد خود منتشر کرده است.

تصویر منتشر شده را شاید بتوان بازنمای پیوند مبارزات ضداستعماری در خاورمیانه دانست. از یک سو مشتی از میان چاه‌های نفت ایران برآمده است که سمبل مبارزات برای ملی شدن صنعت نفت است. در کنار چاه‌های ایران چاه‌های کشورهای دیگر در منطقه هم مشخص شده‌اند. شاید بتوان این تأکید را بازنمای پیوند کشورهای نفت‌خیز و منافع مشترکشان در مبارزه با قدرتهای استعماری قلمداد کرد.

از دیگر سو تصویر مشتی که از مصر سربرآورده و کانال سوئز برجسته شده است. تلاش برای کنترل این کانال استراتژیک یکی از زمینه‌های اصلی مبارزات ضداستعماری در مصر بوده است. به این صورت ابعاد فرانفتی و فرامرزی مبارزات ملی‌شدن صنعت نفت در ایران نشان داده شده است؛ یعنی چگونه مردم منطقه برای مبارزه با قدرت‌های استعمارگر در کنار هم قرار می‌گیرند.

توجه به همین نکته اهمیت کودتا و عقب راندن نیروهای ضداستعماری در ایران از جمله جبهه ملی و حزب توده را برای حفظ کنترل بر این منطقه مهم مشخص می‌کند. کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در سال‌های پیش از انقلاب به عنوان قیام ملی جشن گرفته می‌شد و چاپ آگهی‌های تبریک این روز در نشریات مرسوم بود.

همچنین بخوانید:  فلج شِقی جامعه ایران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗