skip to Main Content
چالش عکس‌ سیاه‌وسفید زنان در ترکیه و ایران
جامعه کیوسک

چالش عکس‌ سیاه‌وسفید زنان در ترکیه و ایران

زنان ترکیه در ادامه اعتراضشان به خشونت علیه زنان که هفته پیش منجر به تظاهرات در خیابان‌ها شد، حالا در حمایت از «پیمان استانبول» و با  #istanbulsozlesmesiyasatir به کارزار انتشار عکس سیاه‌وسفید چهره‌ زنان در شبکه‌های اجتماعی پیوسته‌اند.

آن‌گونه که نیویورک‌تایمز به نقل از مسئولان اینستاگرام توضیح می‌دهد کارزار #challengeaccepted یک کارزار قدیمی است که سال ۲۰۱۶ برای گسترش آگاهی درباره سرطان راه افتاد، اما دور جدید استفاده از این هشتگ را آنا پائولا پادرو خبرنگار برزیلی هفته پیش راه انداخته است. او زیر این عکس با منشن کردن پروفایل یکی از دوستانش نوشته «چالش را قبول کردم» و از هشتگ #womensupportingwomen استفاده کرده است.

 

View this post on Instagram

 

Desafio aceito, @danicachich ! #womensupportingwomen Foto: @marcus.steinmeyer 👏👏👏

A post shared by Ana Paula Padrão (@anapaulapadraooficial) on

حالا معترضان به خشونت علیه زنان در ترکیه با استفاده از کارزار #challengeaccepted و هشتگ #istanbulsozlesmesiyasatir که یعنی «پیمان استانبول زنده نگه می‌دارد»، توانسته‌اند مطالبه خودشان را در شبکه‌های اجتماعی نیز پررنگ‌تر و پرصداتر کنند.

پیمان استانبول سال ۲۰۱۱ برای جلوگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی تنظیم شد و ترکیه به همراه ۳۳ کشور اروپایی دیگر آن را امضا کردند. بعد از قتل فجیع پینار گولتکین ۲۷ ساله به دست دوست‌پسر سابقش، خشم جامعه ترکیه از گسترش خشونت علیه زنان در این کشور منجر به شکل‌گیری تظاهرات‌هایی شد که هدفشان اجرایی شدن تمام بندهای پیمان استانبول به قصد جلوگیری از خشونت علیه زنان بود.

این تظاهرات‌ها، پس از آنکه برخی نیروهای محافظه‌کار در ترکیه نسبت به خروج از پیمان استانبول ابراز تمایل کردند شدت گرفت. معترضان وضعیت زن‌کشی و خشونت علیه زنان در ترکیه را حتی با وجود این پیمان فاجعه‌بار می‌دانند و خواهان تقویت حمایت بیشتر از زنان و نه کاهش ابزارهای حمایتی هستند. تنها در سال ۲۰۱۹، و با وجود این پیمان، ۴۷۴ زن در ترکیه کشته شدند.

همچنین بخوانید:  ترکیه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ایران می‌سازد
معترضان به خشونت علیه زنان، با عکس پینار گولتکین که به دست دوست‌پسر سابقش به قتل رسیده، هفته پیش در استانبول تظاهرات کردند.

کارزار انتشار عکس سیاه‌وسفید چهره‌ زنان در شبکه‌های اجتماعی در ایران هم با #challengeaccepted در اینستاگرام داغ شده است. برخی نیز با انتشار تصاویر سیاه‌وسفیدی از زنانی که به‌تازگی در صدر اخبار خشونت علیه زنان و زن‌کشی قرار داشتند، تلاش کرده‌اند توجه عمومی را به این مساله جلب کنند.

به‌روزرسانی: اولین نسخه از این کیوسک حاوی اشتباهاتی بود که آن‌ها را اینجا در وبلاگ میدان توضیح داده‌ایم و بابت آن‌ها پوزش خواسته‌ایم. این کیوسک در تاریخ هشتم مرداد ۹۹ تکمیل و تصحیح شد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗