skip to Main Content
روشی برای تبدیل طحال به کبد
دانش کیوسک

روشی برای تبدیل طحال به کبد

مشکلات کبدی سالانه نزدیک به ۲میلیون نفر را در دنیا از پا درمی‌آورد. علاوه بر بیماری‌های کبد، بیماری‌های دیگری هم هستند که به آسیب کبدی منجر می‌شوند؛ به همین دلیل افراد زیادی در صف دریافت کبد اهدایی هستند تا شاید با دریافت کبد جدید، شانس بیشتری برای بقا داشته ‌باشند.

به گزارش New Scientist گروه‌های متعددی از دانشمندان در حال تلاش برای تولید بافت کبدی در آزمایشگاه هستند. یکی از مشکلات اساسی دانشمندان برای تولید بافت و اندام مصنوعی در آزمایشگاه، اندازه بافت است. در بسیاری موارد می‌توان توده‌های کوچکی از سلول‌های بافت را تولید کرد اما اگر بخواهید اندازه این توده را افزایش دهید، آنگاه باید رگ‌های خونی برای رساندن غذا و اکسیژن به سلول‌ها را هم در بافت آزمایشگاهی تعبیه کنید. این مشکلی است که پیشرفت در کشت آزمایشگاهی بافت و ارگان‌ها را کند کرده است. اما حالا گروهی از دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توان ارگان‌های دیگری از بدن را به کبد تبدیل کرد!

گروه تحقیقاتی دانشگاه نانجینگ چین به سرپرستی لی دانگ، ابتدا با تزریق نوعی ماده زیستی، ابعاد طحال موش‌های تحت آزمایش را بزرگ‌تر کردند. سپس توده‌ای از سلول‌های کبدی را به طحال موش وارد کردند. هدف آنها استفاده از ساختار طحال که شامل رگ‌های خون‌رسانی هم هست، برای تولید چیزی مانند کبد بود.

نتایج آزمایش نشان داد که سلول‌های کبدی می‌توانند در طحال رشد کنند و نقش یک کبد کوچک یا چیزی مانند آن را در بدن موش ایفا کنند. برای آنکه مشخص شود آیا این کبد جدید واقعا در حفظ سلامتی موش موثر است، آنها سپس ۹۰درصد بافت کبدی موش‌های مورد آزمایش را با انجام جراحی برداشتند. تمامی موش‌هایی که در گروه کنترل بودند (عملیات تبدیل طحال به بافت کبدی در آنها انجام نشده بود) طی مدت دو روز از بین رفتند ولی موش‌هایی که بافت کبدی جدید در طحال داشتند، زنده ماندند.

همچنین بخوانید:  ذرات آلودگی هوا از بدن مادر به جفت منتقل می‌شود

این دستاوردی مهم در تحقیقات کشت و پیوند اعضا است. البته همچنان پیچیدگی‌های زیادی در کار است و نمی‌توان امیدوار بود خیلی زود چنین دستاوردهایی در انسان هم دیده شود. در اکثر افرادی که دچار مشکل کبدی هستند، طحال هم آسیب می‌بیند و این ممکن است امکان تبدیل آن به بافت کبدی را مشکل یا ناممکن کند. به هر صورت گروه تحقیقاتی دانشگاه نانجینگ می‌گوید امیدوار است که زودتر تحقیقات بیشتر را روی انسان آغاز کند. شاید روزی در آینده‌ای نه چندان دور، دیگر کسی به‌خاطر انتظار طولانی در صف‌های پیوند عضو از بین نرود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗