skip to Main Content
رسانه‌ها در پوشش کرونا خودزنی کرده‌اند
جامعه کیوسک

سخنگوی دولت:

رسانه‌ها در پوشش کرونا خودزنی کرده‌اند

علی ربیعی سخنگوی دولت معتقد است که رسانه‌ها در پوشش کرونا خودزنی کرده‌اند و گفته بیشتر مواقع تولیدات ما در این مدت دست خودمان نبوده است.
او با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها برای بهبود شرایط در دوران شیوع کرونا و نیز پس از آن گفت:در بررسی و پوشش اخبار کرونا هم تک بعدی نگریستیم و اخبار را با نگاه سیاسی بررسی کردیم.
ربیعی در حاشیه مراسم افتتاح رسانه‌ای وابسته به شهرداری تهران با اشاره به فرآیندهای تولید و انتشار محتوا در رسانه‌ها بویژه پس از شیوع کرونا گفت: به طور مثال روز اول اسفند که یک نفر را به بیمارستان منتقل می‌کردند و ما لباس او را با مردم «ووهان چین» مقایسه کردیم اقدام به خودزنی کردیم. از همان جا این حرمان (ناامیدی) در جامعه تولید شد، که اثرات زیادی نیز دارد. در شرایط اوج شیوع کرونا، جمله یک پزشک، بارها در فضای مجازی دست به دست شد، حتی خودمان به عنوان کارشناسان رسانه نیز این کار را کردیم و متوجه نبودیم روح و روان آسیب دیده جامعه بعد از کرونا چطور باید حمایت شود.
این اظهارات سخنگوی دولت درحالیست که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ۱۶ اسفندماه با صدور بیانیه‌ای از فقدان آزادی نظام رسانه‌ای ایران در زمینه پوشش اخبار مربوط به شیوع کرونا انتقاد کرده بود. در بخشی از این بیانیه آمده بود «اگر نظام رسانه‌ای آزاد و کارآمد وجود می‌داشت، به احتمال فراوان روزنامه‌نگاران و مردم عادی و کارشناسان می‌توانستند شواهد کافی از حضور ویروس کرونا را بسیار پیش از فوت دو بیمار نخستین در اختیار افکار عمومی قرار دهند. این اتفاق نشان داد جامعه ایران بیش از هر چیزی از فقدان نظام رسانه‌ای آزاد ضربه می‌خورد.»
در بخش دیگری از این بیانیه، این انجمن به ادامه کنترل رسانه‌ها اشاره کرده «حتی اکنون که ابعاد ماجرا روشن شده، به رسانه‌ها اخطار می‌دهند که چرا فلان مطب نوشته شده است، در حالی که واقعیت ماجرا گسترده‌تر از این است.»
گزارشگران بدون مرز هم در گزارش بررسی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده ایران و چین، دو کشوری که از جمله کانون‌های اولیه شیوع ویروس کرونا به شمار می‌آمدند، سانسور گسترده‌ای را علیه رسانه‌ها اعمال کرده‌اند. بنابراین رده بندی، ایران با سه پله سقوط در رده ۱۷۳‌ در میان ۱۸۰ کشور، قرار گرفته است. در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که گزارشگران بدون مرز تدوین کرده، ۱۸۰ کشور بر اساس واکنش‌شان به کرونای ۲۰۱۹ بررسی شده‌اند.

همچنین بخوانید:  طاعون زباله
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗