skip to Main Content
افزایش گچ‌نویسی نام گیاهان در پیاده‌روها
زمین کیوسک

افزایش گچ‌نویسی نام گیاهان در پیاده‌روها

در سراسر اروپا گچ‌نویسی نام گیاهان روی پیاده‌روها برای برانگیختن توجه به گل‌های وحشی و گیاهان فراموش‌شده در مناطق شهری رواج پیدا کرده، اما این کار در انگلستان با موانع قانونی روبه‌رو است؛ چه برای لی‌لی بازی کردن باشد و چه هنر یا نام‌گذاری گیاه‌شناختی.

به گزارش گاردین، این ایده ابتدا در فرانسه شروع شد و اکنون مردم در شبکه‌های اجتماعی تصاویر گچ‌نویسی‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند. همین چند هفته پیش بود که توییتی درباره گچ‌نویسی نام درختان یک پیاده‌رو در حومه لندن نظر بیش از ۱۲۷ هزار نفر را به خودش جلب کرده‌ بود.

ویدیوی بوریس پرسک گیاه‌شناس فرانسوی از موزه منابع طبیعی تولوز که در حال گچ‌نویسی گل‌های خیابانی در فرانسه است هفت میلیون بار دیده شده است.

او به گاردین گفته: «من می‌خواستم آگاهی عمومی درباره حضور و اهمیت این گیاهان وحشی در پیاده‌روها را بالا ببرم. مردمی که هیچ‌وقت این گیاهان را نمی‌دیدند، حالا به من می‌گویند که نظرشان عوض شده است. مدرسه‌ها با من تماس گرفته‌اند تا درباره طبیعت با دانش‌آموزان کار کنم.»

در سال ۲۰۱۷ فرانسه استفاده از سموم را در پارک‌ها، خیابان و فضاهای عمومی دیگر منع کرد. این منجر به موج بزرگی از آگاهی عمومی درباره گیاهان وحشی شهری در سراسر فرانسه شد. سوفی له‌گیل، گیاه‌شناس فرانسوی که در لندن زندگی می‌کند، بعد از کمک به کمپین گچ‌نویسی «چیزهای وحشی خیابان من» در کشور فرانسه، کمپین «بیشتر از علف» را راه انداخت تا شناخت مردم درباره گیاهان شهری در انگلستان را تغییر دهد. او می‌گوید:

منع استفاده از سموم در فرانسه تاثیر زیادی گذاشته است. من می‌خواهم گچ‌نویسی را در مقیاس بزرگتری انجام دهم. امیدوارم مسئولین بیشتری را به کشیدن مسیرهای گچی علاقه‌مند کنم. ما خیلی درباره ناآگاهی مردم درباره گیاهان صحبت می‌کنیم، شاید نام‌گذاری گیاهان باعث شود مردم به آنها جور دیگری نگاه کنند.

یادگیری و آموزش درباره محیط زیست و طبیعت اطراف، یکی از راه‌های کمک به حفظ تنوع زیستی است. در ایران هم کسانی تلاش کرده‌اند با راه‌اندازی مدرسه طبیعت زمینه یادگیری و جستجوگری کودکان درباره طبیعت و محیط زیست را فراهم کنند، اما با فشار برخی نهادها مجبور به تعطیلی شدند.

همچنین بخوانید:  افزونه جدید کروم دونالد ترامپ را فیلتر می‌کند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗