skip to Main Content
پسماندهای کرونا لنگ آهک و زباله‌سوز
کیوسک

وزارت بهداشت زیر بار امحای ویژه نمی‌رود

پسماندهای کرونا لنگ آهک و زباله‌سوز

پسماندهای بیمارستانی مربوط به تشخیص و درمان کرونا به‌دلیل اختلاف نظر وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست درباره نحوه امحای آن‌ها بلاتکلیف هستند و امکان دارد باعث فاجعه‌ای انسانی و زیست‌محیطی شوند. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که اول اردیبهشت‌ماه امسال منتشر شده، با اشاره به نظر سازمان محیط زیست و بر اساس راهنمایی‌های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر امحای ویژه و جداگانه پسماندهای بیمارستانی مربوط به کرونا، از کمبود شدید آهک هیدراته مخصوص دفن پسماندهای عفونی و نبود زباله‌سوزهای مخصوص و استاندارد این کار در کشور خبر داده است.

در عین حال که وزارت بهداشت معتقد است پسماند بیمارستانی مربوط به کرونا تفاوتی با دیگر پسماندهای عفونی ندارد، پیگیری‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد بیشتر محل‌های مخصوص دفن پسماندهای پزشکی و عفونی بدون آهک هیدراته مشغول به دفن این زباله‌ها هستند.

مکانیزه نبودن سیستم جمع‌آوری پسماندهای عفونی و انتقال دستی آن‌ها به ماشین‌های حمل زباله توسط کارگرانی که امکانات محافظتی ویژه‌ای ندارند، یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود به آن‌ اشاره کرده‌اند. گزارش آن‌ها نشان می‌دهد این بحران در شهرهای که جمع‌آوری و دفع پسماندهای بیمارستانی به بخش خصوصی واگذار شده است، بسیار بیشتر و از این رو نگران‌کننده‌تر است.

استعلام مرکز پژوهش‌های مجلس از شهرداری‌ها نشان می‌دهد میزان تولید پسماندهای پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی بعد از شیوع کرونا بیش از چهار برابر شده است. برای مثال پسماند بیمارستانی که در گذشته ۶۰۰ کیلو تولید پسماند داشته، حالا به ۳ تن افزایش یافته است.

شهردار تهران ۱۷ فروردین‌ماه ۹۹ خبر از اهدای یک دستگاه‌ زباله‌سوز مخصوص پسماندهای بیمارستانی از سوی چین به ایران داده بود که آن موقع به‌قول حناچی «در راه» بود، اما گویا هنوز این «هدیه» به تهران نرسیده است.

همچنین بخوانید:  مدیریت ضعیف واکسیناسیون کرونا در ایران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗