skip to Main Content
افزایش عجیب خشونت در زمستان ۹۸
جامعه کیوسک

آمار پزشکی قانونی آذربایجان غربی نشان می‌دهد

افزایش عجیب خشونت در زمستان ۹۸

در زمستان سال ۹۸ تعداد پرونده‌های نزاع جسمانی ارجاعی به پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی ۴۱ درصد از کل آمار همان سال بوده است. این در حالی است که آمار افراد معاینه‌شده به‌خاطر نزاع جسمانی در سه ماه آخر سال ۹۷ فقط ۱۹درصد از آمار کل همان سال را تشکیل داده است. از سوی دیگر و به گفته‌ مدیرکل پزشکی‌قانونی این استان، سال ۹۷ تعداد پرونده‌های نزاع ارجاعی به پزشکی قانونی ۲۴هزار و ۵۰۰ پرونده بوده (این آمار با آمار اعلام‌شده در سایت این اداره ۳۰۰ نفر اختلاف دارد) که در مقایسه با تعداد ۳۶هزار و ۲۴۶ مورد در سال ۹۸، افزایش ۴۷درصدی را نشان می‌دهد؛ این‌ها یعنی زمستان ۹۸ آمار خشونت در استان آذربایجان غربی به‌شدت افزایش داشته است.

چه اتفاقی در آذربایجان غربی افتاده که آمارها چنین رشد عجیبی کرده‌اند؟ چطور زمستان ۹۸ آمار ارجاع پرونده‌های نزاع به پزشکی قانونی در آذربایجان غربی (۱۴,۸۶۴ نفر) تقریبا سه‌برابر آمار مدت مشابهش در سال ۹۷ (۴,۵۷۳ نفر) است؟ جالب اینجاست که آمار ۹ ماه ابتدای این دو سال چندان تفاوتی با هم ندارند. اگرچه مسئولان درباره دلیل این افزایش صحبتی نکرده‌اند، اما برخی جامعه‌شناسان معتقدند افزایش خشونت‌ در جامعه ایران می‌تواند با ادامه سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی حاکمیت در جهت خصوصی‌سازی و تعدیل ساختاری بیشتر هم شود. با توجه به آمار سه سال پیش سازمان نظام روانشناسی کشور که نشان می‌دهد ۹۵ درصد ایرانیان درباره معاش خودشان استرس دارند، بعید به نظر نمی‌رسد که فقر و تبعیض‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی منجر به افزایش خشونت‌ها شده باشد.

از طرفی دیگر برخی از پژوهشگران مسائل محیط‌زیست هم معتقدند بین افزایش خشونت و تغییرات اقلیمی ارتباط وجود دارد. این وقتی معنادار می‌شود که در نظر بگیریم آذربایجان غربی در سال‌های اخیر با پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه درگیر بوده است.

همچنین بخوانید:  کرونا و اقشار فقیر جامعه

اما با تمام این‌ها، هم‌چنان این پرسشی است که مسئولان آذربایجان غربی و کشور باید به آن پاسخ دهند؛ زمستان ۹۸ چه اتفاقی در آذربایجان غربی افتاده است؟

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗