skip to Main Content
«کرونایاب» در حد داستان‌های علمی تخیلی است
دانش کیوسک

بیانیه انجمن فیزیک ایران

«کرونایاب» در حد داستان‌های علمی تخیلی است

در پی انتشار خبر اختراع نوعی دستگاه کرونایاب تماما ایرانی که ادعا شده قادر به تشخیص ویروس کرونا در شعاع ۱۰۰متری است، انجمن فیزیک ایران این ادعا را «باورناپذیر» و «در حد داستان‌های علمی و تخیلی» دانست.
انجمن فیزیک ایران که یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی ایران است، در مطلبی در وبسایت خود، درباره ادعای ساخت دستگاهی که گفته شده است با استفاده از «امواج مغناطیس» قادر به تشخیص ویروس جدید کرونا است، توضیح داده:
«در بیان این خبر به‌عبارت‌های با ظاهر علمی مانند امواج الکترومغناطیس، دوقطبی‌های مغناطیسی و الکتریکی و دیگر عبارت‌هایی از حوزه فیزیک اشاره شده است. با وجود این‌که روش‌های تشخیص و شناسایی با استفاده از مشخصه‌های فیزیکی مواد در علم فیزیک بسیار پر کاربردند ولی دانش بشری در حال حاضر توان شناسایی و آشکارسازی ذراتی با ابعاد حدود ۱۰۰ نانومتر را از راه دور ندارد و چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی است.»

آنطور که انجمن فیزیک ایران می‌گوید، این ادعا آنقدر از علم دور است که باید آن را در مجموعه‌ ادعاهای شبه‌علم دسته‌بندی کرد. ادعاهایی مانند انرژی‌درمانی، همیوپاتی، شعور کیهانی، اختراع انرژی هسته‌ای در آشپزخانه و … هم در این مجموعه ادعاها قرار می‌گیرند. ادعاهایی که ارتباطی به دانش نداشته و اهداف دیگری در طرح آنها وجود دارد. البته که مدعیان این دست ادعاها تلاش می‌کنند از کلماتی به ظاهر علمی استفاده کنند تا مخاطبان کم‌اطلاع را فریب دهند.

انجمن فیزیک ایران در ادامه با این فرض که اگر با احتمال نزدیک به صفر این وسیله واقعا کار کند، اضافه می‌کند که در این صورت، این دستاورد عجیب «از آنجا که با دانش روز بشر همخوانی ندارد، مخترعین نه تنها برای آشکار‌سازی یک ویروس که برای جابجا کردن مرزهای دانش بشری باید مورد تشویق مجامع علمی در جهان قرار گیرند.»

همچنین بخوانید:  راه‌اندازی اولین فروشگاه مواد غذایی تاریخ‌گذشته در آلمان

البته که برای تایید عملکرد چنین دستگاه شگفت‌انگیزی لازم است تا دانشمندان خوش‌نام و باسابقه آن را بررسی کند و امکان انتشار بدون لکنت نتایج مطالعات را هم داشته باشند. انجمن فیزیک ایران اعلام آمادگی کرده است که برای بررسی این ادعای عجیب، آماده است تا «با دریافت مستندات مرتبط و شیوه کار و آشکاریابی وسیله ادعایی، آن را در اختیار متخصصان و دانشمندان این حوزه برای داوری علمی قرار دهد.»

امروز سخنگوی وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که این دستگاه مجوزی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ندارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗