skip to Main Content
یک آزمایش خون برای تشخیص ۵۰ نوع سرطان
دانش کیوسک

یک آزمایش خون برای تشخیص ۵۰ نوع سرطان

دانشمندان نوعی آزمایش خون جدید طراحی کرده‌اند که می‌تواند بیش از ۵۰نوع سرطان را تشخیص دهد. حتی سرطان‌هایی خطرناک مانند سرطان لوزالمعده که تا کشف آن در مراحل ابتدایی بسیار سخت است.
در یک مطالعه جدید که با بررسی نمونه‌های خون ۲۸۰۰نفر انجام شد، دانشمدان با بررسی مناطقی از DNA که اتصالات خاص شیمیایی داشتند، نشان داده‌اند که می‌توانند با دقت ۹۹/۳درصد، نشانه‌های سرطان را با یک آزمایش خون پیدا کنند.
این اتصالات شیمیایی روی DNA برای غیرفعال کردن ژن‌ها به کار می‌روند و به نام متیلاسیون شناخته می‌شوند. الگوی متیلاسیون DNA در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و محققان حتی می‌توانند سن افراد و وضعیت سلامت بافت‌های بدنشان را با دقت بالا از روی این الگوها حدس بزنند.
حالا گروهی بین‌المللی از دانشمندان توانسته‌اند با بررسی الگوهای متیلاسیون روی DNA و آموزش یک مدل مبتنی بر یادگیری‌ماشینی، سرطان را با دقتی بسیار بالا در نمونه‌های خون داوطبان شناسایی کنند. از تفاوت‌های این آزمایش جدید با آزمایش‌های پیشین آن است که نتیجه آن تنها اعلام وجود یا عدم وجود سرطان نیست و می‌تواند بافتی که سرطان در آن شکل گرفته را هم مشخص کند.
نتایج این تحقیق که در ژورنال Annals of Oncology منتشر شده نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن سرطان‌ها را در مراحل مختلف با دقت خوبی شناسایی کرد. همچنین این تست قادر است مرحله سرطان را هم حدس بزند. گرچه دقت این حدس برای مراحل اولیه چندان بالا نیست اما با پیشرفت بیماری دقتش به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد.

یکی از مشکلات اصلی درمان سرطان، کشف بیماری در مراحل اولیه است تا فرصت برای درمان مناسب وجود داشته باشد. به همین دلیل طراحی تست‌های به نسبت ساده و ارزان، به کشف زودتر بیماری کمک می‌کند و شانس درمان و بهبودی را به مراتب افزایش می‌دهد.
نتایج امیدوارکننده این آزمایش، راه را برای آزمون‌های بعدی باز کرده است و مطالعات بیشتر با تعداد داوطلبان بیشتر به زودی اجرا خواهند شد. اگر نتایج آزمون‌های بزرگتر هم مانند آنچه تا کنون دیده شده، مثبت باشد، می‌توان انتظار داشت در سال‌های آینده بتوانیم با یک آزمایش خون ارزان به سرعت سرطان‌ها را در مراحل اولیه کشف و برای درمانشان اقدام کنیم.

همچنین بخوانید:  شمشیر دولبه فناوری «بلاکچین»
یک نظر
  1. دوستان عزیز میدان، لطفا مطالب علمی میذارید لینک منبع رو هم بذارید.
    تو کانال تلگرام که فقط نوشته هاروارد.
    ابنجا هم فقط اسم ژورنال آورده شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗