skip to Main Content
کیوسک

نصف ایرانی‌ها سوءتغذیه دارند؛ بازار غذا در چنگ ۵۰۰ دلال

عیسی کلانتری وزیر سابق کشاورزی گفت ۵۰۰ دلال قدرتمند بازار مواد خوراکی در ایران را در انحصار دارند و آن را به یکی از گرانترین بازارها تبدیل کرده‌اند.

او گفت: «دلالی در ایران ریشه‌دار است. همان‌هایی که تولید داخلی را دلالی می‌کنند و چند برابر کشاورز سود می‌برند همان‌ها هم واردکننده هستند. نمی‌شود به‌طور دقیق گفت آنها از کجا می‌آیند یا ماهیت‌شان چیست؟ ۴۰۰- ۵۰۰ نفر هستند که قدرت زیادی دارند، بسیار باهوشند و از رانت‌های سرمایه‌ای و اطلاعاتی خود به درستی استفاده می‌کنند.»

به گفته او مطابق گزارش مرکز آمار نیمی از جمعیت ایران به دلیل کم خوردن دچار سوءتغذیه هستند و از طرف دیگر دو دهک بالایی ثروتمند از فرط خوردن با عارضه‌هایی مواجهند.

وزیر سابق کشاورزی درباره گرانی مواد خوراکی گفت: «تولید برخی از محصولات کشاورزی در ایران توجیه اقتصادی ندارد. به‌عنوان مثال ما در تولید گوشت صاحب مزیت نیستیم. در ایران به دلیل نبود مرتع کافی ناچاریم خوراک دام وارد کنیم. الان هزینه واردات خوراک دام برای کشور ما بیشتر از هزینه واردات گوشت است و جالب است که بدانید هزینه واردات خوراک دام ۶۴‌درصد بیشتر از هزینه واردات گندم است.»

همچنین بخوانید:  انتخاب فیلم مردمی جشنواره فجر شفاف نیست
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗