skip to Main Content
نیوزلند از سقط‌ جنین جرم‌زدایی می‌کند
جامعه کیوسک

نیوزلند از سقط‌ جنین جرم‌زدایی می‌کند

پس از دهه‌ها تلاش فعالان حقوق زنان، نیوزیلند لایحه مشخصی را برای جرم‌زدایی از سقط جنین به تصویب رسانده است؛ اندرو لیتل وزیر دادگستری این کشور گفته «مدتهاست که سقط جنین یک مساله پزشکی است نه یک مورد جنایی». قرار بود این مساله در کشور نیوزلند به رفراندوم گذاشته شود اما دولت روز چهارشنبه این گزینه را رد کرد.
اندرو لیتل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «برای بیش از ۴۰ سال سقط جنین تنها رویه پزشکی‌ای بود که در نیوزلند جرم محسوب می‌شد. اما از امروز، سقط جنین به‌عنوان یک مساله مرتبط با بهداشت و درمان در نظر گرفته خواهد شد. قانون قبلی زنان را وادار می‌کرد تا برای دسترسی به سقط‌ جنین از موانع زیادی عبور کنند. این موضوع باعث می‌شد که پروسه به تاخیر بیفتد و خطر بیشتری برای زنان داشته باشد. تغییراتی که مجلس تصویب کرده است اطمینان حاصل می‌کند که زنان در زمان مناسب دسترسی به مشاوره و درمان داشته باشند».
عناصر مهم این لایحه تنها حذف سقط جنین از قانون جرم و جنایت نیست، بلکه به زنان اجازه می‌دهد تا هفته بیستم بارداری با مشورت پزشک عمومی سقط جنین را انتخاب کنند و پیشنهاد شده تا گزینه‌های مشاوره برای زنان برای تصمیم درباره سقط جنین معرفی و ترویج شوند. بر اساس قانون پیشین نیوزلند، سقط جنین تنها در شرایط زنای با محارم، نقص کشنده و یا عقب‌ماندگی ذهنی و یا زمانی که سلامت جسمی و ذهنی مادر در خطر جدی باشد مجاز بود. این قانون مواردی مانند تجاوز و یا بالا بودن سن را نادیده می‌گرفت.

همچنین بخوانید:  داغ فرزندان مرده روی دل‌های کزاز

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗