skip to Main Content
همه برای برابری | EachForEqual#
One of a handful of female notaries in Iran, 32-year old Shirin Shirdandehi, officialises documents for the Justice Ministry out of her Tehran office. IRAN - April 2006.
جامعه کیوسک

کارزار روز جهانی زن ۲۰۲۰

همه برای برابری | EachForEqual#

یکشنبه ۱۸ اسفند برابر با ۸ مارس میلادی، روز جهانی زن است. هر سال کارزارهای مختلفی به بهانه این روز ترتیب داده می‌شوند و کارزار جهانی امسال EachForEqual# به تفاوت‌های اشخاص اشاره دارد. پیام اصلی کارزار امسال این است: «دنیای برابر یک دنیای پویا و توانا است» – و هر یک از ما می‌توانیم تلاش خود را برای تحقق برابری جنسیتی انجام دهیم.

کارزار  EachForEqual# برای بسیاری از گروه‌های زنان فقط کارزار روز زن نیست و تلاش‌های آنان در راستای تحقق مطالبات این کارزار در طول سال نیز ادامه خواهد داشت. کارزار امسال روی شش محور اصلی تاکید دارد:

۱. حمایت از زنان در دنیای نوآوری و تکنولوژی
۲. برابری برای زنان ورزشکار
۳. فراهم آوردن فضای شغلی مناسب برای پیشرفت زنان
۴- حمایت از زنان برای کسب درآمد طبق شرایط خود
۵- قدرتمند سازی زنان از طریق آموزش بهداشت
۶. معرفی زنان خلاق و تلاش برای دیده شدن آنان

کارزار امسال تاکید دارد که مهیا کردن شرایط فوق می‌تواند منجر به جهانی سالم‌تر و هماهنگ‌تر شود. اگرچه اروپای غربی بالاترین نرخ برابری جنسیتی با ۷۶.۷ درصد را داراست، باید توجه داشت که دستیابی به برابری جنسیتی در سراسر دنیا ممکن است دهه‌ها تلاش نیاز داشته باشد؛ تلاشی که البته در خاورمیانه همین حالا هم در جریان است. احتمالا فکر می‌کنید زنان خاورمیانه به زحمت می‌توانند به این کارزار بپیوندند، اما بدانید که مصر در سال ۲۰۱۹ اولین کشور خاورمیانه و آفریقایی بود که شتاب‌دهنده‌ای برای رفع شکاف جنسیتی به راه انداخت و با استفاده از دنیای نوآوری توانست به سمت فراهم کردن فضای شغلی مناسب برای زنان حرکت کند.

همچنین بخوانید:  کوچک شدن دریاچه چیتگر به نفع بساز و بفروشی

با این وجود واقعیت‌ها درباره وضعیت زنان در ایران قابل کتمان نیستند. در ایران سهم زنان از بیکاری و فقر بیشتر از مردان است، و بر اساس داده‌هاى رسمی آمارگیری نیروی کار ایران در سال ١٣٩٢ نشان می‌دهد که ۵۰ درصد زنان شاغل در بخش غیر رسمی کار مى‌کنند و فقط ١درصد از زنان شاغل به عنوان کارفرما به کار اشتغال دارند. اگرچه رییس جمهور نیز در شهریور ۱۳۹۷ وعده داد که سهم ۳۰ درصدی زنان از پست‌های مدیریتی دولت به زودی محقق می‌شود، اما تا حالا که همه‌اش دود بود و خبری نبود از کباب.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗