skip to Main Content
خطر رانش زمین در کمین روستای میراحمد غریبی‌ها
جامعه کیوسک

خطر رانش زمین در کمین روستای میراحمد غریبی‌ها

مردم روستای میراحمد غریبی‌ها از توابع شهرستان ایذه که سالهاست با چالش رانش زمین روبه‌رو هستند، همچنان در خانه‌های ناامن خود زندگی می‌کنند و وضعیت محل سکونتشان در مرحله هشدار جدی است. به‌رغم انتشار چندین گزارش از وضعیت روستای میراحمد غریبی‌ها و قول‌های متعدد مسئولان برای ساماندهی وضعیت این روستا، تاکنون هیچ اقدام عملی برای تخلیه روستا صورت نگرفته است. منطقه میراحمد غریبی‌ها از سال ۸۳ و روزهای آغازین بهره‌برداری از سد کارون سه، دچار رانش شد اما شدت این رانش‌ها در سال‌های اخیر زیاد ‌و زیادتر شده‌ به طوری که شکاف‌های بزرگی در اطراف این روستا پدید آمده است.

یکی از اهالی روستای میراحمد درباره آخرین وضعیت این روستا می‌گوید «چندی پیش بعد از شکایات متعدد، کارشناسی برای قیمت‌گذاری منازل راهی میراحمد شد و قیمتی برای این خانه‌ها در نظر گرفت؛ ولی با قیمت اعلام شده توسط وی حتی نمی‌توان یک خانه در یک روستای همجوار اجاره کرد، چه رسد به خریدن خانه جایگزین. در این کارشناسی‌ها حتی باغ‌های ما را مورد توجه قرار ندادند و می‌گویند فقط پول خانه‌ها را می‌دهیم؛ با این پول‌های ناچیز چه باید می‌کردیم؟ در حال حاضر ما با کار روی باغ و زمین کشاورزی زندگی را می‌گذرانیم، در صورت تخلیه روستا چه باید بکنیم، فکری هم برای اشتغال مردم روستا نشده است. پس از اعتراض مردم به این قیمت‌ها یک کارشناس دیگر به منطقه آمد که باز هم قیمت‌های پیشنهادی مورد قبول مردم قرار نگرفت و اهالی به ناچار به ادامه زندگی در روستای میراحمد تن دادهBاند».

او توضیح داده «با بارش‌های اخیر چندین شکاف در اطراف روستا شکل گرفته است؛ چندین بار نیز مردم با لرزش زمین از خانه‌های خود بیرون آمدند و پس از اینکه با شهر ایذه و روستاهای همجوار تماس گرفتیم متوجه شدیم که این لرزش‌ها فقط در میراحمد رخ داده است. روستای میراحمد بی‌گناه و بی‌پناه در زندان سد کارون سه گرفتار شده و هیچکس برای رهایی مردم دست به کار نمی‌شود. از مسوولان می‌خواهیم قبل از اینکه اتفاق محتمل رخ دهد اقدام لازم برای حفظ جان مردم را انجام دهند».

همچنین بخوانید:  رونق بازار سیاه بلیت جشنواره فجر در فضای مجازی

بخشدار دهدز نیز درباره وضعیت روستای میراحمد غریبی‌ها گفته «چندین‌بار نامه‌نگاری‌ لازم را با مدیریت بحران استانداری خوزستان انجام دادیم و خطرات موجود که روستای میراحمد را تهدید می‌کند، گوشزد کردیم. متاسفانه ادارات کل مربوطه مانند راه و شهرسازی و بنیاد مسکن کارهای مربوط به خود را به درستی انجام نداده‌اند و در عمل هیچ کاری در میراحمد صورت نگرفته است. مردم میراحمد روی انتقال به منطقه رودکلو اصرار دارند و این در حالی است که در مرحله نخست، رودکلو موافقت‌نامه‌های مورد نظر را کسب نکرد».

در نشست شهریور ماه سال ۹۶ مدیریت بحران استان خوزستان در دهدز مقرر شده بود روستای میراحمد غریبی‌ها با توجه به مطالعات زمین شناسی و آثار رانش و خطرات احتمالی به مکان امن جابجا شود، که تاکنون این امر محقق نشده است.

اواخر فصل پاییز سال گذشته، پنج خانه روستایی در روستای میراحمد غریبی‌ها به‌دلیل بارش باران و جنس خاک منطقه تخریب شده بود، اما در این حادثه به کسی صدمه وارد نشد.

میراحمد غریبی‌ها با حدود ۷۰۰ نفر سکنه در بخش دهدز شهرستان ایذه قرار گرفته است؛ دهدز با مساحت تقریبی یک هزار و ۳۲۱ کیلومتر مربع دارای جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر است که در سه دهستان دهدز، دنباله‌رود شمالی و دنباله‌رود جنوبی متشکل از ۱۰۳ روستا زندگی می‌کنند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗