skip to Main Content
جشن پیروزی طالبان
سیاست کیوسک

توافق‌نامه تاریخی طالبان و آمریکا

جشن پیروزی طالبان

امروز شنبه، ایالات متحده آمریکا و طالبان توافق‌نامه‌ای امضا کردند که بناست به خروج نیروهای نظامی از افغانستان منجر شود و به پایان جنگ ۱۸ ساله آمریکا در این کشور بیانجامد.

بنابر این توافق‌ که در شهر دوهه انجام شد، قرار است درصورتی که طالبان به تعهداتش پایبند باشد، تا ۱۳۵ روز پس از امضای توافق‌نامه تعداد سربازان نیروهای آمریکایی از سیزده‌هزار نفر فعلی به ۸۶۰۰ نفر کاهش پیدا کند. در چنین حالتی، خروج کامل نظامیان آمریکایی و نیروهای متحدشان ۱۴ ماه پس از امضای قرارداد انجام خواهد شد.

به گفته متخصصان این توافق‌نامه به طالبان مشروعیتی بین‌المللی خواهد داد.

دولت‌ طالبان اعلام کرده حاضر است در حمایت از خروج نیروهای آمریکایی با طالبان آتش‌بس اعلام کند و مانع شود نیروهای نظامی از خاک کشور برای تهدید امنیت آمریکا و متحدان آن استفاده کنند.

ناتو نیز گفته است حاضر است سطح نیروهای نظامی خود را متعاقبا کاهش دهد و از ۱۶ هزار نفر فعلی به ۱۲ هزار برساند. نماینده ناتو در اینباره گفته «ما سال ۲۰۰۱ با هم وارد شدیم، و حالا هم هرگاه موقعش رسید با هم نیروهایمان را تنظیم خواهیم کرد، ما با هم اینجا را ترک می‌کنیم اما زمانی که شرایط مناسب باشد.»

این توافق درحالی صورت گرفته که دولت افغانستان در آن به حاشیه رفته است و دو نیروی سیاسی رقیب این کشور اشرف غنی و عبدالله عبدالله باید تصمیم بگیرند که چه نیرویی طرف مذاکره با طالبان قرار بگیرد. در این توافق‌نامه، طالبان خواهان آزادی پنج هزار نفر از نیروهایش از زندان افغانستان است. اما مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که دولت این کشور هیچ تعهدی به آزاد کردن این زندانی‌ها ندارد. وی گفته است که توافق نامه در مورد روابط میان پاکستان و طالبان شفاف نیست.

همچنین بخوانید:  استیضاح شهردار فعلا در دستورکار شورا نیست

از سوی دیگر، افغانستان به تارگی انتخاباتی پر مناقشه را از سر گذرانده و رییس‌جمهورش هنوز سوگند یاد نکرده است. همچنین طالبان که با عنوان «امارت اسلامی» این توافق‌نامه را برای خروج نیروهای امریکایی به امضا رسانده همچنان قویا می‌گوید که دولت مرکزی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و معلوم نیست با این اوصاف سرنوشت مذاکرات بین‌الافغانی که قرار است به زودی برگزار شود چه خواهد بود. طالبان پس از امضای این توافق‌نامه در قطر رژه پیروزی برگزار کردند.

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗