skip to Main Content
سوزان آنتونی؛ یک قرن مبارزه برای حق رأی زنان
سیاست کیوسک

سوزان آنتونی؛ یک قرن مبارزه برای حق رأی زنان

لوگوی امروز گوگل به مناسبت دویستمین تولد سوزان آنتونی، کنشگر حق رأی زنان، عوض شده است. گوگل در بخشی از توضیح این مناسبت نوشته است: هشت آگوست ۲۰۲۰، یک قرن از الحاق مصوبه ۱۹ به قانون اساسی امریکا خواهد گذشت. به موجب این مصوبه، هیچ‌کس در آمریکا نباید به واسطه جنسیتش از حق رأی محروم شود. در پی این مصوبه زنان به حق رأی در انتخابات رسیدند، اگرچه این محدودیت برای گروه‌هایی همچون سرخپوستان و سیاه‌پوستان سر جای خود باقی بود. اما این یک پیروزی بزرگ برای زن‌هایی بود که شبانه‌روز و بدون‌خستگی برای دستیابی حق تعیین سرنوشت سیاسی‌شان، تلاش کرده بودند. سوزان بی. آنتونی، یکی از این زن‌ها بود.

اگرچه سوزان، چهل سال زودتر از تصویب این قانون از دنیا رفت، اما این او بود که لایحه این قانون را در سال ۱۸۷۸ در مجلس خواند، بعدها نام این مصوبه را مصوبه سوزان بی.آنتونی گذاشتند. ۱۰۰ سال پس از به ثمر نشستن تلاش‌های او و ۲۰۰ سال پس از تولدش گوگل از زندگی یکی از مهم‌ترین کنشگران اجتماعی امریکا تجلیل می‌کند.

سوزان آنتونی بیش از هر چیز به واسطه تلاش‌هایش برای دست‌یابی زنان به حق رأی شهرت دارد، اما او علیه تبعیض‌ نژادی هم تلاش‌های بسیاری کرد. آنتونی که در فوریه سال ۱۸۲۰ به دنیا آمده است، در خانواده‌ای از کنشگران بزرگ شد. برادر سوزان، در نبرد کنزاس، شجاعانه علیه بردگی جنگید. خودش نیز در سن ۳۶ سالگی به «جامعه آمریکایی‌های علیه نژادپرستی» پیوست.

آشنایی و همکاری با الیزابت کدی اسنتون، نقطه اوجی در کنشگری سوزان آنتونی محسوب می‌شود، آن‌ها به همراه یکدیگر، اولین جنبش‌های سازمان‌دهی شده‌ زنان در آمریکا را پایه نهادند، و نشریه رادیکال انقلاب(The Revolution) را راه‌انداختند، و دهه‌ها دوشادوش هم در برابر تبعیض مبارزه کردند.

همچنین بخوانید:  انتقاد‌ها مانع از اهدای دکترای افتخاری به کن لوچ نشد

یکی از معروف‌ترین سخنانی که از سوزان آنتونی به جا مانده است، دفاعیه‌ش در دادگاه، پس از دستگیری در سال ۱۸۷۲ است. دادگاه او  تبدیل به موضوعی برای عموم مردم شده بود. در طول دادگاه آنتونی به کرات صحبت‌های قاضی را قطع و تصحیح می‌کرده است. منشور دفاعیات او بعدها به کوشش دوستانش نوشته و چاپ شد.

سوزان آنتونی اولین زن شهروندی بود که پرتره‌اش در سال ۱۹۷۹ بر روی تمبر، چاپ شده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗