skip to Main Content
طبقه تصمیم‌گیر علیه عدالت مالیاتی
اقتصاد کیوسک

مالیات درآمد سه میلیونی با ۲۱ میلیونی فرق ندارد

طبقه تصمیم‌گیر علیه عدالت مالیاتی

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، فقط کسانی بیشتر از ۱۰ درصد مالیات بر درآمد خواهند داد که بیشتر از ۲۱ میلیون تومان در ماه حقوق بگیرند. این کمیسیون تصویب کرده که نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی که از ۳ میلیون تومان تا هفت برابر آن حقوق می‌گیرند، به صورت دو پله‌ای مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد شود. این در حالی است که به نقل از روزنامه تعادل برخی از اعضای مجلس با دو پله‌ای شدن مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مخالفت هستند، چرا که معتقدند این مصوبه به معنای کاهش چشمگیر مالیات حقوق‌های نجومی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق، پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر دو پله‌ای کردن مالیات کارمندان را خلاف عدالت توصیف کرده و گفته بود «نباید سقف مالیات کسانی که ماهانه ۳میلیون تومان درآمد دارند با کسانی که ۲۱میلیون تومان درآمد دارند برابر باشد.»

مطابق با قوانین بودجه سال‌های ۹۷ و ۹۸، در بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹ نیز پله‌های مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی به صورت مدل پنج پله‌ای از ۱۰درصد تا ۳۵درصد پیش بینی شده است. این پیشنهاد با مخالفت برخی از اعضای کمیسیون تلفیق مواجه بود و اعضای این کمیسیون مدل دوپله‌ای یعنی همان مدلی را که در ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم برای مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی آمده بود، مصوب کردند.

شیران خراسانی عضو دیگر کمیسیون تلفیق نیز در گفت و گو با روزنامه تعادل می گوید «متاسفانه موانعی بر سر راه است و همان طبقه تصمیم‌گیر که بیشترین حقوق را هم دریافت می‌کنند، در روند تصمیم‌گیری درباره این موضوع، اثرگذار هستند. اگرچه ما تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ ندهد اما برای مثال جمعی از نمایندگان مجلس خودشان عضو هیات علمی هستند یا مدیران دستگاه‌های اجرایی که با نمایندگان ارتباطات جدی دارند، در روال کار اثرگذار هستند.»

همچنین بخوانید:  صدای خوزستان باشید

طبق این مصوبه کمیسیون تلفیق، عدالت در دریافت مالیات از حقوق رعایت نشده و کارمندانی که از کف معافیت مالیاتی برخوردارند با کارمندانی که سقف دستمزد را دریافت می‌کنند باید مثل هم مالیات بدهند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗