skip to Main Content
خودسانسوری نمایشگاهی درباره سانسور
فرهنگ کیوسک

خودسانسوری نمایشگاهی درباره سانسور

بخشی از سه‌سالانه‌‌ی آئیچی که درباره‌ی تاریخ سانسور هنر در ژاپن بود، تنها سه روز بعد از افتتاحیه سانسور شد.

برگزارکنندگان این نمایشگاه  «بعد از آزادی بیان؟» در موزه‌ی هنرهای استان آئیچی ژاپن اعلام کردند که پس از دریافت تهدیدهای فراوان در واکنش به اثری جنجالی ناچار به تعطیل‌کردن این نمایشگاه شده‌اند. این اثر با نام «تندیس صلح» که توسط دو هنرمند کره‌ای، کیم سئوکیونگ و کیم اون‌سونگ، در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است، مجسمه‌ای‌ست فیگوراتیو و در ابعاد انسانی و یکی از هزاران زن آسایشگر کره‌ای را به تصویر می‌کشد که در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش ژاپن مجبور به بردگی جنسی شده‌اند. 

در واکنش به این تصمیم برگزارکنندگان، کیوریتورهای این نمایشگاه بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که در آن این اتفاق را «بدترین سانسور رخ‌داده در ژاپن پسا جنگ» خوانده‌اند. 

در این رابطه، فرماندار آئیچی که از مدیران کمیته‌ی برگزارکنندگان نیز است، در گفتگو با ژاپن‌تایمز از دریافت تهدیدها از طریق ایمیل، تلفن و فکر خبرداده و گفته‌ست که حتی یک نفر تهدید کرده‌ است که نمایشگاه را با گازوئیل آتش خواهد زد. اتفاقی که یادآور حادثه‌ای‌ست که ماه گذشته بر سر استودیوی انیمیشن کیوتو آمد و موجب مرگ ۳۵ نفر شد.

به گزارش وبسایت مانیچی ژاپن تنها در روز افتتاحیه هفتصد نفر شکایت خود را از این اثر تقدیم مقامات کرده‌اند و منجمله‌ی شاکیان شهردار ناگویا (پایتخت استان آئیچی) بوده است. وی در شکایت خود با اشاره به فداکاری‌های مردم ژاپن در طی جنگ جهانی دوم تقاضا کرده‌است تا این مجسمه از این نمایشگاه برداشته شود تا احساسات شهروندان ژاپن بیش از این جریحه‌دار نشود و افزوده‌‌ست که «این تقاضا هیچ ربطی به نبود آزادی بیان ندارد و دلیلی وجود ندارد تا چنین مجسمه‌ای در سالنی نمایش داده شود که با پول مالیات ژاپنی‌ها تامین مالی شده‌ست». 

گفتنی‌ست که شبه‌جزیره‌ی کره در طی سال‌های ۱۹۱۰ تا پایان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵) در اشغال و استعمار ژاپن بوده‌ست و کره‌ای‌ها در طی این‌سال‌ها غارت شده‌اند و به بردگی گرفته‌ شده‌اند ولی این حقایق دردناک توسط بخشی از ژاپنی‌ها به راحتی پذیرفته نمی‌شود. 

همچنین بخوانید:  نخست‌وزیر ژاپن به برنده نخل طلا تبریک نگفت
یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗