skip to Main Content
افزایش مجازات زن‌کشی در ال‌سالوادور
جامعه کیوسک

افزایش مجازات زن‌کشی در ال‌سالوادور

پسری که برای کشتن دوست‌دخترش؛ یک روزنامه‌نگار سالوادوری، مجرم شناخته شده بود به حداکثر مجازات یعنی پنجاه سال زندان محکوم شد. قتل کارلا تورکیوس در سال ۲۰۱۸ بسیار خبرساز شد و موجب شد که دولت نسبت به زن‌کشی – یعنی قتل زن بدست مرد که به نوعی به جنسبت او مربوط باشد- در این کشور اعلام موقعیت اضطراری کند.

بنا به گفته سازمان ملل ال سالوادرو در زن‌کشی نرخ بسیار بالایی دارد و در حدود ۸۰ درصد موارد گزارش‌های زن‌کشی بدون مجازات می‌مانند. اما ال سالوادور در سال ۲۰۱۲ قانونی تصویب کرده که بنا بر آن زن‌کشی مجازاتی ویژه و بیشتر از قتل دارد.

زن‌کشی مسئله‌ای جهانی است و ریشه در نابرابری جنسیتی دارد. در استرالیا تقریبا هفته‌ای یک زن کشته‌ می‌شود.

در ایران نیز قتل‌ زنان که گاه از آن با نام «قتل‌ ناموسی» یاد می‌شود رواج بالایی دارد. اگرچه آمار زن‌کشی در کشور تفکیک شده و روشن نیست، اما گفته می‌شود «در ایران شایع‌ترین قتل‌ها به مسائل جنسی و ناموسی مربوط است؛ حدود ۲۰ درصد از کل قتل‌ها و ۵۰ درصد از قتل‌های خانوادگی.» برای نمونه از ۲۴ قتل مربوط به روابط زناشویی که در گزارشی در خبرآنلاین (مربوط به سال ۹۴) بررسی شده از ۲۴ مورد، سه مقتول مرد، و ۲۱ مورد زنانی بوده‌اند که توسط مردی کشته شده‌اند. یکی از راهکارهایی که جامعه‌شناسان برای مقابله و کاهش با قتل‌های ناموسی پیشنهاد می‌کنند خارج شدن جرم از حوزه جرایم خصوصی و در سطح اساسی‌تر مقابله با نابرابری جنسیتی است.

همچنین بخوانید:  اثر انگشت سایه‌ها
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗