skip to Main Content
مطالعه طرح انتقال آب خزر باز هم ردیف بودجه دارد
زمین کیوسک

مطالعه طرح انتقال آب خزر باز هم ردیف بودجه دارد

با تمام نقدهای صورت گرفته درباره «طرح شیرین‌سازی و انتقال آب خزر به سمنان» طی یک سال گذشته، باز هم در بودجه کل کشور در سال ۹۹ ردیفی ۵ میلیاردی برای مطالعه و اجرای این طرح پیش‌بینی شده است؛ چهارمین مطالعه این طرح در حالی از سوی دولت مشمول دریافت بودجه شده که هنوز نتایجی از مطالعات دور سوم در سال گذشته منتشر نشده است.

حنیف رضا گلزار کارشناس ارشد خاک وآب در این‌باره گفته «این طرح در حالی برای چهارمین‌ بار بودجه مطالعاتی دریافت می‌کند که هنوز حتی نیاز واقعی آبی یا کمبود آب استان سمنان در بخش‌های مختلف به‌درستی مورد ارزیابی قرار نگرفته است. طرح شیرین‌سازی و انتقال آب دریاچه کاسپین تاکنون دست‌کم سه مرحله و از محل اعتبارات ملی مورد مطالعه قرار گرفته و هر بار نتایج مطالعات آشکارا رد شده است؛ بنابراین اصرار بر تداوم تخصیص منابع مالی کشور برای چهارمین مطالعه این طرح فاقد هرگونه توجیه است».

این پژوهشگر درباره بودجه سدسازی گفته علاوه بر بودجه انتقال آب به سمنان، در بودجه سال ۹۹ ساخت دست‌کم ۹ سد در حوزه جنگل‌های هیرکانی-کاسپیانی شمال کشور دارای ردیف‌های اختصاصی بودجه هستند؛ «براساس برآوردهای صورت گرفته بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای ساخت یا مطالعه سدهای جدید در کشور در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی شده است. بخشی از این سدها قرار است در محدوده جنگل‌های هیرکانی شمال کشور ساخته شود که مستلزم نابودی صدها هکتار از این جنگل‌های ارزشمند است».

موضوع نگران‌کننده دیگر که حنیف رضا گلزار به آن اشاره می‌کند ردیف ۲/۵ میلیارد تومانی برای مطالعه آب‌های ژرف است؛ «تبلیغات و بزرگ‌نمایی انجام شده پیرامون آب‌های ژرف، انسان را به یاد نوشته‌های تخیلی ژول ورن می‌اندازد».

همچنین بخوانید:  «انتقال آب به کویر مرکزی را با حیله‌گری موفقیت صنعتی نامیدند»

وی ضمن انتقاد از بودجه ۹۹ می‌گوید «وقتی تمام این بودجه را زیر و رو می‌کنید حتی یک ریال برای مدیریت بهینه آب یا فرهنگ‌سازی برای بهره‌برداری از منابع محدود نمی‌بینید. متاسفانه در بودجه ۹۹ نیز مانند گذشته، مدیریت مصرف آب در سدسازی و طرح‌های انتقال آب خلاصه شده است. با مدیریت بِتُنی، نه تنها مشکلات این بخش کاهش نمی‌یابدِ بلکه به مشکلات بزرگی در پایین دست این سدها و نیز نابودی جنگل‌های هیرکانی در روند اجرای آنها تبدیل خواهد شد».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗