skip to Main Content
دغدغه نمایندگان و وزیر؛ فوتبالیست‌ها ایدز دارند؟
جامعه دانش کیوسک

دغدغه نمایندگان و وزیر؛ فوتبالیست‌ها ایدز دارند؟

به گزارش خبر ورزشی، در جلسه مجلس با حضور مهدی تاج رئیس فدراسیون برخی نمایندگان «فاش» کرده‌اند که بازیکنی مبتلا به ایدز  وارد ایران شده است. یکی از نمایندگان به مسعود سلطانی‌فر گفته «خبر ندارید بعضی باشگاه‌ها چه بازیکنانی می‌خرند. طرف ایدز دارد و به چند نفر منتقل کرده. یکی دیگر هپاتیت دارد. مگر نبود چند سال قبل که بازیکنی به خاطر ایدز در ایران مُرد؟ روی این مسائل چقدر نظارت دارید؟ همین حالا چند بازیکن خارجی مشکوک در ایران هستند. بروید تحقیق کنید…»

در پاسخ به این برخورد عجیب و توهین‌آمیز از سوی نمایندگان مجلس، مسئولان پزشکی سازمان لیگ به خبرنگار خبر ورزشی گفته‌اند «ما قبل از شروع لیگ برتر از بازیکنان تست‌های مختلفی می‌گیریم از جمله هپاتیت و ایدز. در حال حاضر به جرأت می‌گویم هیچ بازیکنی در ایران ایدز ندارد.»

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس کشور نمی‌دانند که ابتلا به یک بیماری، از جمله ایدز و یا هپاتیت مانعی برای بازی فوتبال نیست. و بنا به قوانین فیفا بازیکن مبتلا به این ویروس‌ها مجبور نیست مبتلا بودن خود را اعلام کند و لغو قرارداد باشگاه به این دلیل نیز غیرقانونی است. حتی در برخی کشورها باشگاه اجازه ندارد بازیکن را به دادن تست ملزم کند. همچنین به نظر می‌رسد نسبت دادن بازیکن «خارجی» به بیماری «ایدز» قرار است ارتباط خاصی را در ذهن متبلور کند که هم برای بازیکنان غیرایرانی و هم مبتلایان ایدز توهین‌آمیز است.

دانش اولیه و ضروری در مورد HIV و هپاتیت این است که ابتلا به بیماری به معنای «انتقال» آن نیست و در صورت داشتن دانش و مراقبت لازم از سوی فرد و جامعه، افراد مبتلا به این بیماری‌ها می‌توانند سال‌ها زندگی اجتماعی- و ورزشی- خود را ادامه دهد. بدین‌ترتیب اگر هم بنا به گفته نمایندگان مجلس بازیکنانی مبتلا، اشخاص دیگری را به ویروس اچ‌آی‌وی یا هپاتیت مبتلا کرده باشند، این امر ناشی از عدم آموزش نحوه پیشگیری از ابتلا به آن است و همچون روش‌های پیشگیری از هر بیماری، مثل شستن دست‌ها برای سرماخوردگی و غیره، ضرورت دارد بازیکنان و مسئولان ورزشی تحت آموزش قرار گیرند.

همچنین بخوانید:  دود، داد و درد

مهم‌ترین عامل پیشگیری از انتقال بیماری ایدز آگاهی درباره شیوه‌های انتقال آن است. تاکید بر استفاده از کاندوم در روابط جنسی موضوعی است که به دلیل تابو بودن همچنان در رسانه‌های جمعی آموزش داده نمی‌شود. آموزش‌های همگانی درباره ایدز اغلب با مخالفت و واکنش منفی از طرف محافظه‌کاران مواجه می‌شود. در حال حاضر ایدز در ایران به مرحله اپیدمی رسیده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗