skip to Main Content
حشدالشعبی در دانشگاه تهران
دانش سیاست کیوسک

حشدالشعبی در دانشگاه تهران

عصر روز شنبه موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران میزبان مهمانانی از گروه حشد الشعبی کشور عراق بود. به گزارش خبرگزاری مهر، این میهمانان «هیاتی تخصصی و عالی‌رتبه از نمایندگان حشدالشعبی عراق» بودند که «ضمن بازدید از بخش‌های تحقیقاتی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران پیرامون زمینه‌های همکاری مشترک علمی انتقال دانش و آموزش تخصصی به تبادل نظر و رایزنی پرداختند.»
به گزارش مهر احمد نادری رئیس موسسه در این نشست خطاب به اعضا حشدالشعبی گفت: «جنبش‌های اجتماعی به وجود آمده توسط آمریکا و متحدان منطقه‌ای نیازمند مطالعات و پٰژوهش‌های دقیق بر زمینه‌ها و ریشه‌شناسی شکل‌گیری آن‌هاست.» بقیه سخنان نادری هم به نقش سیاست‌های آمریکا در منطقه اختصاص داشت. عکسی که خبرگزاری مهر برای این خبر استفاده کرده از اکانت رسمی اینستاگرامی موسسه گرفته شده است، اما آنجا هم توضیحی داده نشده که چرا چهره‌های «نخبه‌های» حشدالشعبی در تصویر محو است.

گفتنی است که موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷ با مدیریت احسان نراقی و تحت نظارت غلامحسین صدیقی تاسیس شد. این موسسه سابقه بسیار طولانی و وسیعی در زمینه انجام پژوهش‌های اجتماعی به ویژه در زمینه مطالعات روستایی و جمعیت‌شناختی در ایران دارد. ده‌ها مقاله و کتاب محصول فعالیت‌ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی است که از آن میان می‌توان به «جمعیت‌شناسی عمومی در ایران»، «مسائل روان‌شناسی جمعی و روان شناسی اجتماعی»، «کشاورزی و مناسبات ارضی در ایران»، «روش بررسی و شناخت کلی ایلات عشایر»، «بررسی مسائل اجتماعی شهر تهران»، «لغت‌نامه جمعیت‌شناسی» و… اشاره کرد. جمشید بهنام، احسان نراقی، مهدی امانی، جواد صفی نژاد، احمد اشرف، حبیب الله زنجانی از چهره های شاخص این موسسه تحقیقاتی بودند. فعالیت مؤسسه پس از وقوع انقلاب ۵۷ کمرنگ شد و پس از چندی نیز عملاً کارآمدی خود در زمینه انجام تحقیقات و پژوهش‌های اجتماعی را از دست داد.

همچنین بخوانید:  خشونت و خودکشی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗