skip to Main Content
حبس ابد از قانون مجازات حذف می شود؟
جامعه کیوسک

حبس ابد از قانون مجازات حذف می شود؟

 

عضو کمیسیون قضایی مجلس از تصویب پیشنهاد کاهش مجازات و حذف حبس ابد و نصف شدن همه جرایم قابل گذشت مجازات‌ها خبر داده است.

یحیی کمالی پور عضو هیئت رئیسه مجلس ، درباره جزئیات نشست کمیسیون قضایی برای بررسی طرح کاهش مجازات حبس گفته است:« پس از استماع نظرات موافقان و موافقان، این طرح تصویب و برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.» این عضو کمیسیون قضایی با اشاره به مهمترین هدف این طرح  که حبس زدایی و کاهش مجازات حبس است، افزود:«برای برخی از عناوین مجرمانه‌ای که جزء جرایم غیر قابل گذشت بودند با این طرح در زمره جرایم قابل گذشت آمدند. همچنین کلیه جرایم قابل گذشت نیز مجازات‌ها به نصف تقلیل پیدا کرد.»
کمالی می گوید:« بنابراین حبس ابد از قانون حذف شد و جرایم کاهش یافت و طبق این طرح در تعدد جرم در جرایم مشابه، یک مجازات تعیین می‌شود.»
حذف مجازات حبس ابد فعلا در کمیسیون تصویب شده است و تا قبل از تصوب نهایی مجلس و تایید سورای نگهبان قانون دارای ضمانت اجرا به حساب نمی آید.
حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی نیز در این باره گفته است:«همچنین اجازه داده شد موضوع دستبند و نظارت الکترونیکی توسط قوه قضاییه به بخش خصوصی واگذار شود. برای مثال افراد می‌توانند دستبند و پابند الکترونیکی خریداری کنند، آنها را به مجرمین بدهند و در مقابل آن مجرم کار کند و مبلغی از حقوق خود را به کسانی که دستبند و پابند می‌دهند، پرداخت کند.»
نوروزی می گوید:« بر اساس این طرح اگر فرد درخصوص جرم خود به نهادهای انتظامی و امنیتی کمک کند قاضی می‌تواند مجازات وی را تعلیق کند.»
سخنگوی کمیسیون قضایی در خصوص جزییات موضوع «تعلیق مجازات در خصوص همکاری با نهادهای انتظامی و امنیتی»، توضیحات بیشتری نداده است.
سیاست کیفری «حبس زدایی» شعاری است که مجلس و قوه قضاییه در سر دادن آن از هم پیشی گرفته‌اند، اما هنوز زندان برای بسیاری از جرایم از جمله جرایم امنیتی و سیاسی به عنوان کیفر رایج اعمال می شود.

همچنین بخوانید:  زنان با تست مثبت بارداری به دادگستری معرفی می‌شوند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗