skip to Main Content
تردید در استیضاح،حتی پس از فاجعه
جامعه

چنددستگی اعضای شورای شهر تهران درباره استیضاح قالیباف

تردید در استیضاح،حتی پس از فاجعه

استیضاح یا استعفای شهردار تهران یکی از خواسته‌هایی است که این روزها در فضای مجازی بسیار تکرار می‌شود اما فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران همچنان در این‌باره تردید دارد. با اینکه غلامرضا انصاری گفته قعطا قالیباف را استیضاح می‌کند اما به نظر نمی‌رسد دیگر اصلاح‌طلبان شورا چندان تمایلی به همراهی با او داشته باشند.

غول ۵۳ ساله تهران آوار شد تا مشکلات آوارشده بر سر این شهر هم یک به یک خودشان را نشان دهند. حالا همه به دنبال مقصر برای حادثه پلاسکو می‌گردند. بسیاری از مردم و حتی اعضای شورای شهر شهرداری با مقصر اصلی حادثه می‌دانند و برهمین اساس بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی خواستار استعفا یا استیضاح شهردار شده‌اند.

اعضای شورای شهر تهران درباره استیضاح قالیباف با هم هماهنگ یا هم عقیده نیستند و حتی بین اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان هم در این زمینه توافقی وجود ندارد با این حال غلامرضا انصاری، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران می‌گوید:« قطعا بعد از آواربرداری عزل آقای قالیباف را در دستورکار قرار می‌دهیم.»

انصاری در گفتگو با «میدان» درباره احتمال همراهی دیگر اعضای شورای شهر برای استیضاح قالیباف می‌گوید «حتی اگر فقط یک رای خودم را داشته باشم این کار را انجام می‌دهم» چرا که به عقیده این عضو شورای شهر مدیریت قالیباف برای شهر تهران «فاجعه‌بار» بوده است.

اختلاف بین اصلاح‌طلبان درباره استیضاح قالیباف

اما همه اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران هم با انصاری هم عقیده نیستند. مثلا محمدمهدی تندگویان معتقد است اول باید موضوع «بررسی علمی و کارشناسی» شود. او در این‌باره به «میدان» می‌گوید باید برخورد علمی و کارشناسی با موضوع در دستورکار قرار گیرد و «اگر این بررسی‌ها منجر به استیضاح یا استعفای آقای قالیباف هم شد حتما پیگیری می‌کنیم.» به عقیده او نمی‌توان با حادثه «سیاسی برخورد کرد.»

غلامرضا انصاری، شورای شهر تهران می‌گوید:« قطعا بعد از آواربرداری عزل آقای قالیباف را در دستورکار قرار می‌دهیم حتی اگر فقط یک رای خودم را داشته باشم.»

تندگویان البته از کاستی‌های قانون هم می‌گوید و برای گفته‌هایش مرکز تجارت جهانی در میدان فردوسی را مثال می‌آورد که به علت ناامن‌بودن برای مدتی پلمپ شده بود. او که خود پیگیر ایمن‌سازی این سازه بود می‌گوید:«با اینکه ساختمان را پلمپ کردیم مالک می‌رفت قوه قضاییه برای رفع پلمپ و برداشتن نیوجرسی (بلوک‌های سیمانی مسدودکننده ورودی ساختمان) حکم می‌گرفت و حتی حکم جلب شهردار منطقه را گرفت.»

به اعتقاد این عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران این اتفاقی است که زیاد رخ می‌دهد و شهرداری می‌تواند «صدها مورد حکم جلب شهرداران مناطق را بیاورد» چون با مالک متخلف برخورد شده اما قوه‌قضاییه حکم به جلب شهردار منطقه داده است.

همچنین بخوانید:  زنان فارغ‌التحصیل بازماندگان بازار کار

تندگویان با اعلام اینکه حداقل سه هزار ساختمان مانند پلاسکو در تهران وجود دارد معتقد است برای ایمن‌سازی ساختمان‌های تهران باید قوه قضاییه و نیروی انتظامی هم به کمک مدیران شهری بیایند. به گفته او باید یک مهلت سه ماهه برای ایمن‌سازی به این ساختمان‌ها داده شود و اگر رعایت نکردند با حمایت قوه قضاییه و نیروی انتظامی تمام این ساختمان‌ها پلمپ شوند، اما این به شرطی است که مالک نتواند بعد از پلمپ حکم رفع آن را از دادگاه بگیرد.

رد پیشنهاد کمک کشورهای پیشرفته از طرف ایران

مدیریت بعد از حادثه پلاسکو هم انتقادهای فروانی داشته است، برای مثال اینکه چرا شهردار تهران بدون تخصص لازم و بدون هیچ دانشی در زمینه آواربرداری فرماندهی عملیات را عهده‌دار شده و دستورهایی داده که مشخص نیست در روند عملیات آواربرداری و نجات جان افراد چه تاثیراتی داشته است.

تندگویان هم در این زمینه از مسئولان مدیریت بحران می‌پرسد: «چرا از کشورهایی که صاحب تجربه‌اند و توسعه‌یافته‌اند و تجهیزات دارند همان لحظه استفاده نمی‌کنیم. چرا از آنها دعوت نمی‌‌کنیم متخصصانشان به کشور بیایند و به ما کمک کنند. چرا از آنها درخواست تجهیزات پیشرفته برای این موقعیت خاص نمی‌کنیم؟ حفظ جان آدم‌ها باید از هرچیز مهم‌تر باشد.»

تندگویان، عضو شورای شهر تهران: «چند کشور پیشرفته پیشنهاد کمک به ایران داده بودند که کمک آنها پذیرفته نشده است.»

به اعتقاد او اشکالی ندارد از کشورهایی که مثلا سونامی و زلزله را تجربه کرده‌اند دعوت کنیم، تسهیلات در اختیارشان قرار بدهیم و خواهش کنیم که به ما کمک کنند. به گفته این عضو شورای شهر تهران «چند کشور پیشرفته پیشنهاد کمک به ایران داده بودند که کمک آنها پذیرفته نشده است.» این در حالی است که در روزهای نخست خبر رسید چند آتش‌نشان در زیرزمین ساختمان زنده‌اند و فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد شهردار تهران در مقابل اصرار آتش‌نشانان برای حفر تونل برای نجات آنها مقاومت می‌کند و معتقد است این کار فایده‌ای ندارد، اما بعدها مشخص شد که آن افراد شاید می‌توانستند با اقدام سریع‌تر امدادرسانان زنده بمانند.

تاکید اصولگرایان بر بررسی بیشتر حادثه

اصولگرایان شورای شهر هم چندان به بازخواست و استیضاح شهردار تهران اعتقادی ندارند. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورا و از اعضای فراکسیون اصولگرایان می‌گوید از الان نمی‌توان مقصر را مشخص کرد و باید کمیته‌های تحقیق این موضوع را مشخص کنند. او در پاسخ به اینکه آیا در صورت مشخص‌شدن قصور شهرداری، از استیضاح شهردار حمایت می‌کند یا نه، بارها بر موضوع «بررسی» تاکید می‌کند و می‌گوید: «اگر بررسی شد و مشخص شد که مقصر آقای قالیباف است از او سئوال می‌کنیم و در صورت قانع‌نشدن استیضاحش می‌‌کنیم.»

همچنین بخوانید:  انتشار کتاب «جامعه‌شناسی روسپی‌گری» سعید مدنی

شاکری البته معتقد است فعلا باید بر کار «مفقودان و کسبه» تمرکز کرد و کارهای مانند استیضاح تمرکز را از روی پیگیری کار آنان «منحرف» می‌کند. او این را هم اضافه می‌کند که باید با هرکس که مقصر است برخورد شود، «اگر مقصر مالک است باید پاسخگو باشد، اگر مشخص شود مقصر قوه‌ قضاییه است که حکم نداده باید جوابگو باشد، اگر شهرداری مقصر شناخته شود باید پاسخ بدهد.»

شاکری بارها بر موضوع «بررسی» تاکید می‌کند و می‌گوید: «اگر بررسی شد و مشخص شد که مقصر آقای قالیباف است از او سئوال می‌کنیم و در صورت قانع‌نشدن استیضاحش می‌‌کنیم.»

او در پاسخ به اینکه شهرداری بعد از حادثه خیابان جمهوری در سه سال پیش باید خود را برای آتش‌سوزی‌های اینگونه آماده می‌کرد می‌گوید کارهای زیادی هم انجام شده از جمله اینکه «بودجه آتش‌نشانی و تعداد پرسنل چندبرابر شده و برای آتش‌نشانی برای استخدام محدودیت ایجاد نشده است، ردیف جداگانه‌ای برای تجهیز آتش‌نشانی در نظر گرفته شده و سهم آتش‌نشانی از عوارض شهری از دو درصد به سه درصد افزایش پیدا کرده است.»

شاکری خود را «نماینده مردم» می‌داند و می‌گوید قطعا برخورد با مقصران این حادثه را پیگیری می‌کند اما این را هم اضافه می‌کند که مقصر را باید قوه قضاییه مشخص کند و اغلب هر دستگاهی به صورت درصدی در یک حادثه مقصر است.

سه سال پیش در آتش‌سوزی ساختمانی در خیابان جمهوری دو نفر کشته شدند. اغلب این اظهارنظرها همان هفته‌های اول این حادثه هم از شورای شهر شنیده شد تا اینکه آرام آرام رو به خاموشی رفت. حالا پلاسکو بازهم به آنها یادآوری کرد «نماینده مردم» هستند و باید دید این‌بار اعضای شورای شهر چگونه به وظایف نمایندگیشان عمل خواهند کرد. شهر ملتهبانه در انتظار واکنش آنهاست.

یک نظر
  1. سلام خب واسه چی استیضاح کنن؟؟ وقتی مردم دیگه پوستشون کلفت شده؟ ما دیگه عادت کردیم یه روز یه عده تو قطار بسوزن چون فلان مامور به فلان مسئول فلان خبرو نداده یه روز یه عدم سرباز می میرن چون ماشین پنجاه سال پیش هنوز سرپاست و راننده ۶۰-۷۰ سالش مجبوره هنوز کار کنه یه روز خونه آوار میشه سر مردم و زن و بچه طرف می میرن چون شهرداری جلوی گودبرداری غیراصولیو نگرفته
    عادت کردیم دیگه / هر هفته یه سوژه جدید هست مردم با اشک و آه و مسئولانم با پیام همدردی!!!!!
    واقعا واسه چی استیضاح کنن؟؟؟ سرگرمی از این بهتر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗