skip to Main Content
غرق‌شدن در بطری پلاستیکی
اسلایدر زمین

تصویری‌سازی اعتیاد جهان به مصرف بطری پلاستیکی

غرق‌شدن در بطری پلاستیکی

چه تصوری از حجم مصرف بطری‌های پلاستیکی دارید؟ این میزان مصرف پلاستیک چه تبعاتی خواهد داشت؟

در گوشه‌کنار دنیا هر دقیقه تقریباً یک‌میلیون بطری پلاستیکی  خریداری می‌شود. ازآنجایی‌که تاثیرات زیست‌محیطی وابسته به پلاستیک تبدیل به یک مسئله سیاسی در حال رشد می‌شود، فروشندگان عمده کالاهای بسته‌بندی‌شده و خرده‌فروش‌ها تحت‌فشار هستند تا تولید ظروف و بطری‌های یک‌بارمصرف را که باعث گرفتگی آبراه‌های جهان شده است قطع کنند.

تولید پلاستیک در ۵۰ سال گذشته رو به افزایش بوده و منجر به استفاده گسترده از محصولات یک‌بارمصرف ارزان‌قیمت شده که تاثیر مخربی بر محیط‌زیست می‌گذارد. تصاویر سواحل مملو از زباله‌های پلاستیکی و حیوانات مرده با معده پر از پلاستیک موجب خشم و وحشت عمومی شده است.

بطری‌های پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) معمولاً برای نوشابه و آب‌معدنی مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما می‌تواند در سایر محصولات خانگی یا مراقبت شخصی نیز استفاده شود. داده‌های Euromonitor International نشان می‌دهد که تنها در سال گذشته  بیش از ۴۸۰ میلیارد از این بطری‌ها فروخته شده‌اند. این تقریباً یعنی در هر یک دقیقه یک‌میلیون بطری، همان‌طور که در ویدیوی معرفی این مطلب نشان داده شده است. تصاویر زیر نشان می‌دهد که این کوه پلاستیکی اگر در زمان بیشتری جمع‌آوری شود به چه شکل درمی‌آید.

هر ساعت

۵۴.۹ میلیون بطری

این تل پلاستیک بلند‌تر از مجسمه مسیح نجات‌دهنده در ریودوژانیرو خواهد بود.

 

هر روز

۱.۳ میلیارد بطری

هر روز در سراسر دنیا تلی از بطری پلاستیکی به اندازه نصف برج ایفل در پاریس به فروش می‌رسد.

یک ماه

۴۰ میلیارد بطری

در یک ماه برج ایفل و برج بین‌المللی تهران در مقابل کوه بطری‌های جمع‌آوری شده کوتاه به نظر می‌رسند.

در یکسال

۴۸۱.۶ میلیارد بطری

همچنین بخوانید:  تراژدی نسیم اقدم

اگر تمام بطری‌های پلاستیکی که در سال ۲۰۱۸ به فروش رسیده است را جمع کنیم از بزرگترین ساختمان جهان یعنی برج خلیفه در دوبی بلند‌تر خواهد بود.

پس از گذشت ده سال

۴ تریلیون بطری

بطری‌های پلاستیکی که از سال ۲۰۰۹ به صورت جهانی  به فروش رسیده‌اند می‌توانند سراسر جزیره منهتن در نیویورک را پوشش دهند. داده های Euromonitor International نشان می‌دهد که بیش از ۴۸۰ میلیارد از این بطری‌ها تنها در سال گذشته فروخته شده‌اند. رقم تقریبی سالانه ۴۸۲ میلیارد دلار از سال ۲۰۰۹ بیش از ۵۰٪ بالا رفته است. کوه پلاستیکی تصویر‌سازی شده زیر حدود ۲.۴ کیلومتر ارتفاع دارد و آسمان خراش‌های درخشان در بهترین منطقه اقتصادی منهتن را کوتاه جلوه می‌دهد.

بطری‌های آب نوشیدنی یکی از انواع مختلف آلودگی‌های پلاستیکی است که در حال حاضر باعث ایجاد مشکلات زیست‌محیطی می شود.

نیمی از پلاستیک‌هایی که تولید می‌شوند برای یک بار مصرف طراحی شده‌اند. براساس تحقیقات منتشر شده در مجله Science Advances ، جهان در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۸۰ میلیون تن متریک پلاستیک تولید کرده است. حدود ۵۵٪ از این زباله‌های پلاستیکی دور ریخته شده ، ۲۵٪ سوزانده شده و ۲۰٪ بازیافت شده‌اند ، به این معنی که بیشتر بطری‌های تصویر فوق احتمالاً در نهایت از محیط‌زیست، محل‌های دفت زباله و یا اقیانوس‌های سراسر دنیا سردرمی‌آورند.

مطالعات the Science Advances نشان می‌دهد میزان بازیافت‌شده‌ها زمانی که در ۶۵ سال گذشته محاسبه می‌شود حتی کمتر از این تعداد است. به صورت جهانی ۸.۳ بیلیون تن پلاستیک از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۵ تولید شده است. بیشتر آنان پلاستیک یک‌بار مصرف، به دور انداخته شده و تنها ۶٪ از آن حجم بازیافت شده است.

رزماری داونی، رئیس تحقیقات جهانی بسته‌بندی در Euromonitor International ، به رویترز گفت: اتخاذ اصول طراحی چرخشی در بسته‌بندی، که کل چرخه عمر یک محصول از جمله استفاده و استفاده مجدد را در نظر می‌گیرد، یکی از راه‌هایی است که برندها برای مقابله با زباله‌های مازاد در ابتدا و به منظور کاهش اثرات مخرب زباله‌های پلاستیکی در محیط ، می‌تواند به بازیابی، بازیافت و استفاده مجدد آنان کمک کند.

داونی می‌گوید: با این حال، مسئولیت رسیدگی به مشکل، فراتر از تولید‌کنندگان است. در نهایت، مصرف هوشیارانه پلاستیک وظیفه جهانی همه است. مصرف‌کنندگان برای تحقق بی‌زبالگی باید نقش خود را بازی کنند، مانند بازیگرانی که در شرکت‌های بزرگ حضور دارند و دولت‌ها که در تهیه زیرساخت‌های لازم و مدیریت بهینه زباله باید نقششان را ایفا کنند.

اتحادیه اروپا رای داده که تا سال ۲۰۲۱، استفاده از ۱۰ ماده پلاستیکی یکبار مصرف، از جمله نی، چنگال و چاقو را ممنوع اعلام کند. همچنین برای بیشترین منبع زباله پلاستیکی، بسته‌بندی پلاستیکی این هدف قرار داده شده که همه آنان تا سال ۲۰۳۰ بازیافت‌پذیر شوند.

چنین اقداماتی، نمایشی برای صنعت نفت به راه می‌اندازد که میلیاردها به تسهیلاتشان جهت تولید بیشتر پلاستیک و دیگر محصولات پتروشیمی به ویژه در آسیا-بزرگترین تولید کننده مواد اولیه و ضایعات به راه می‌اندازد.

جدا از ملاحظات زیست‌محیطی، به نظر می‌رسد خروجی‌های پلاستیکی رو به افزایش است.

برگرفته از رویترز

همچنین بخوانید:  دستگاه گوارش انسان، پر از ریزپلاستیک
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗