skip to Main Content
امروز روز جهانی زنان روستایی است
عکاس: رها عسکری‌زاده
جامعه کیوسک

امروز روز جهانی زنان روستایی است

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۸ روز پانزدهم اکتبر را روز جهانی زنان روستایی نام‌گذاری کرده‌ است تا یادآور نقش بنیادین زنان و دختران روستایی در پایداری، توسعه، و سلامت زندگی روستایی باشد. این سازمان در بیانیه‌ای که امسال به مناسبت این روز منتشر کرده، با اشاره به نقش حیاتی زنان و دختران روستایی در تاب‌آور کردن زندگی در شرایط تغییرات جهانی آب و هوا خواستار بیشتر مطرح شدن بی‌عدالتی جنسیتی در سطح جهانی و توانمند سازی زنان شد. 

در بیانیه‌ی این سازمان آمده‌ است: « در ابعاد جهانی، یکی از سه زن شاغل در حوزه‌ کشاورزی و دامپروری مشغول به کار است. زنان در این حوزه به درو و برداشت محصولات حیاتی، تولید مواد غذایی، آب‌کشی و سایر کارهای مهم و سخت به کار گرفته‌ می‌شوند. هشتاد درصد خانوارهای جهانی فاقد آب لوله‌کشی در جهان متکی به کار زنان و دختران در جمع‌آوری آب‌ هستند. زنان روستایی در صف مقدم مبارزه بر علیه خطراتی هستند که منابع کشاورزی و دام‌پروری را تهدید می‌کنند. برای مثال، یک‌چهارم کل اثرات تخریبی بحران‌های آب‌وهوایی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ متوجه بخش کشاورزی و دامپروری در کشورهای درحال‌توسعه بوده و بیشترین تاثیر را بر تامین غذا و پتانسیل‌های تولیدی زنان و دختران روستایی داشته است…»

ضمنا هفته‌ گذشته روزنامه‌ همدلی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر مطلبی درباره‌ی وضعیت زنان روستایی در ایران منتشر کرده که خواندن آن توصیه می‌شود. علاوه بر مسئله مرگ خودخواسته‌ زنان روستایی و مطرح شدن آن در تابستان امسال و نیز تبعیض‌های مرسوم همچون محرومیت از تحصیل و سایر خدمات عمومی، فشار اجتماعی از طریق میانجی‌گری ریش‌سفیدان نیز معضل دیگری درباره این زنان  است. این مطلب درباره این موضع اشاره کرده است: «در بسیاری از روستاها پدیده‌ای به اسم میانجی‌گری ریش‌سفیدان وجود دارد که در مواقع اختلاف بین زن و مرد، بیشتر از آن که مردان خانواده را تشویق به رعایت حقوق زنان کند، زنان را به سکوت و سازش وادارند. بنابراین بسیای از رسوم و سنت‌های حاکم بر محیط روستا نیز مانند پدیده ریش‌سفیدی و میانجی‌گری نیز آن‌ها را به خاموشی و مدارا دعوت می‌کند.»

عکس بالا را رها عسکری‌زاده گرفته است.

همچنین بخوانید:  فقط ۲۷ درصد دیالوگ فیلم‌های بزرگ ۲۰۱۶ را زنان گفته‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗