skip to Main Content
وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است
زمین کیوسک

وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر وضعیت آلودگی خلیج فارس را بحرانی اعلام کرده است؛ مریم قائمی از آلودگی‌های نفتی، تخریب سواحل، ورود پسماندهای خانگی و صنعتی، صید بی‌رویه، کاهش شدید ذخایر آبزیان، قاچاق گونه‌های در معرض انقراض، نابودی زیستگاه‌های ساحلی، ورود زباله‌های دریایی و.. به‌عنوان مخاطراتی نام برده که خلیج فارس را تهدید می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه، با توجه به ورود حجم زیادی از پسماندها و پساب‌های خانگی و صنعتی وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است و این امر موجب کاهش تعداد آبزیان شده و شغل سنتی مردم یعنی ماهیگیری را با تهدید مواجه کرده است. در نقاط مختلف شهر بوشهر، فاضلاب به دریا ریخته می‌شود و این موجب آلوده شدن آبزیان و مخاطرات زیست‌محیطی برای آن مناطق می‌شود. پساب‌های خروجی و آلودگی‌های تأسیسات نفتی در عسلویه نیز اکوسیستم این منطقه را به خطر انداخته است؛ عسلویه از بی‌نظیرترین مناطق دارای تنوع زیست دریایی، دارنده بزرگ‌ترین جنگل حرا در استان بوشهر و دارای اکوسیستم مرجانی است.

قائمی می‌گوید مطالعات صورت گرفته در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در اکوسیستم‌های حرّای استان بوشهر نشان داده که PH آب در اکوسیستم‌های نزدیک به تأسیسات نفتی کاهش پیدا کرده است و این به معنای اسیدی شدن آب خلیج فارس است.

آلودگی‌های نفتی ناشی از سوانح، حوادث و یا نشت و تخلیه مشتقات نفتی در خلیج فارس هر ساله خسارت‌های فراوانی را به محیط زیست خلیج فارس وارد می‌کند. در یکی از آخرین موارد گزارش شده از این دست، ۳۱ شهریور اعلام شد نشت نفت خام از تاسیسات دریایی و فراساحل، موجب آلودگی نفتی شدید سواحل جزیره خارک در خلیج فارس شده است و این آلودگی به سواحل بندر گناوه  و بندر ریگ نیز سرایت کرده است.

همچنین بخوانید:  پساب‌های هیدروکربنی پالایشگاه آبادان در اروند تخلیه می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗