skip to Main Content
اجرای طرح گردشگری آشوراده؛ آوارگی فوک‌های خزری
زمین کیوسک

اجرای طرح گردشگری آشوراده؛ آوارگی فوک‌های خزری

جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است که زیستگاه فک خزری است  و این در حالی است که به گفته فعالان محیط‌زیست اجرای طرح گردشگری آشوراده در مساحت ۲۲ هکتاری از این جزیره باعث از بین رفتن زیستگاه این گونه جانوری می‌شود.

امیر صیاد شیرازی (مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح آشوراده و تاثیراتی که ممکن است، این طرح بر زیستگاه فک خزری در منطقه میانکاله داشته باشد، گفت: در ایران زیستگاه ساحلی فک‌خزری کم است و سواحل ما نسبت به سواحل دیگر کشورهای حاشیه خزر بیشتر از دست رفته و تحت تاثیر تغییرات قرار گرفته‌اند و تنها زیستگاه دست‌نخورده فک خزری آشوراده و میانکاله است و دیگری هم در سمت گیلان به نام بوجار است که البته در آنجا تردد فک‌های خزری گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه در حدود ده سال است که مشغول فعالیت‌هایی در خصوص حفاظت از فک خزری است، ادامه داد: بیشترین آمار ما درخصوص تردد فک‌خزری در جزایر آشوراده و میانکاله بوده، چراکه در نزدیکی مرز ترکمنستان است و فک‌های خزری در آنجا تردد بیشتری دارند. چنانچه قرار باشد در جایی که در گذشته بکر بوده، پیست اسب سواری، دوچرخه سواری و تردد بیش از حد توریست مانند دیگر  مناطق ایران اتفاق بیفتد، قطعا این اقدامات بر حضور فک‌های خزری تاثیرگذار خواهد، چراکه فک‌های خزری موجودات گوشه‌گیر و خجالتی هستند که تمایل دارند از انسان دوری کنند، بنابراین این سواحل تنها جا و مأمنی است که این حیوانات دارند.

وی با اشاره به بازدید کارشناس دادگستری از محل اجرای این طرح ادامه داد: در طرحی که مصوب شده آلاچیق، پیست سواری، دوچرخه‌سواری و محل شنا دیده شده است، در حالی که متاسفانه طرح بسیار غیرکارشناسی است به طور مثال در منطقه شنا که در طرح مشخص شده است تا دو کیلومتر بعد از ساحل هم همچنان آب به زیر زانو نمی‌رسد، در همین منطقه دقیقا فک‌ها تردد می‌کنند و منطقه‌ای است که در فصل مهاجرت پرندگان تنها جایی است که پرندگان می‌توانند در آنجا دور از شکارچیان بوده و در پناهگاه واقعی خود باشند.

همچنین بخوانید:  «عربستان و امارات به دنبال اشغال قطر بودند؛ مخالفت تیلرسون از دلایل اخراجش بود»

گفته می‌شود که بیش از ده سال است که نام فک خزری در لیست قرمز iucn قرار گرفته و در معرض خطر انقراض است،  در صورتی که طرح گردشگری آشوراده اجرا شود، ممکن است یکی از زیستگاه‌‌های فک خزری با تهدید تخریب مواجه گردد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗