skip to Main Content
اعتصاب معلمان در اردن
عمومی کیوسک

اعتصاب معلمان در اردن

معلمان اردنی از سه هفته پیش تا کنون در اعتصاب هستند. آن‌ها به بدقولی مسئولان در افزایش ۵۰ دصدی دستمزدهایشان اعتراض دارند.

دولت اردن تلاش می‌کند به اعتصاب معلمان پایان دهد. در همین راستا یکی از اعضای سندیکای معلمان نیزبه دادگاه احضار شد. این احضارها با شکایت خانواده دانش‌آموزان و بر مبنای یک ماده قانونی صورت گرفته است.

خانواده‌ دانش‌آموزانی که نگران تحصیل فرزندانشان هستند به مطالبات معلمان بی‌توجهی کرده و از آنان شکایت کرده‌اند. وزیر امور قانونی (قوه قضاییه) اردن، مبارک علی ابویمین این اعتصاب را بر مبنای ماده ۵ قوانین خود سندیکای معلمان، اختلال در آموزش کودکان را غیرقانونی اعلام کرده است.

این اعتصاب از تاریخ ۵ سپتامبر آغاز شد. پس از آن‌که مذاکرات در ارتباط با افزایش حقوق معلمان نتیجه‌ای نگرفت. مقامات اردن برای حل این مشکلات جلسات مشترکی با اتحادیه معلمان برگزار کرده‌اند و عمر رزاز نخست‌وزیر اردن که در دومین جلسه مشترک با معلمان حضور داشت این جلسات را «سازنده» توصیف کرده است. توافق قبل از اعتصابات این بود که معلمان بر اساس شایستگی‌ها عملکرد حقوقشان افزایش یابد و به جای ۵۰ درصد افزایش حقوق برای همه، فقط آموزشگران شایسته افزایش یابند که این امر می‌تواند به جای فقط ۵۰ درصد افزایش برای همه حقوق یک نفر را تا ۲۵۰ درصد افزایش دهد. معلمان در اعتراض به این امر گفته‌اند که اگر دولت می‌تواند بر اساس شایستگی بودجه‌ای در نظر بگیرد پس ادعای کمبود بودجه به هیچ‌ عنوان پذیرفته‌شده نیست.

گرچه این تجمعات به‌صورت صلح‌آمیز برگزارشده بود اما گزارش‌ها می‌گویند که پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور جهت پراکنده‌کردن معترضان تلاش کرده و تعدادی از معلمان نیز بازداشت‌شده‌اند. تعدادی از مدارس خصوصی نیز روز چهارشنبه اعلام کردند که در خارج از ساعات عادی مدرسه به‌طور رایگان به دانش‌آموزان توجیهی (کنکوری‌ها) درس خواهند داد.

همچنین بخوانید:  «زد و بند خودروسازان و قطعه‌سازان» دلیل بی‌کیفیتی خودروهای داخلی

ناصر آل نواسرا ، معاون سندیکا ، گفته است که طبق گزارش‌های محلی، معلمان تا زمان پاسخگویی مسئولان وارد کلاس‌ها نخواهند شد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗