skip to Main Content
دلیل اصلی انتقال طاعون به اروپا کشف شد
دانش کیوسک

دلیل اصلی انتقال طاعون به اروپا کشف شد

دانشمندان دانشگاه اسلو و فررا پس از شبیه‌سازی نحوه‌ی پخش طاعون در ۹ شهر اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که برخلاف تصور عمومی، موش‌ها عامل انتقال طاعون سیاه در قرون میانه نبوده‌اند، بلکه کک‌ها و شپش‌های روی بدن انسان طاعون را پخش کرده است.

به گفته سایت کرونوس، تیم تحقیقاتی سه مدل از شیوع بیماری را با متغیرهای متفاوت انتقال شبیه‌سازی کردند: انتقال از طریق جوندگان، هوا و انسان. مورد سوم بیشترین سازگاری را با هفت شهر از نه شهر اروپایی که مدل‌سازی در آن‌ها انجام شده بود داشت. پژوهشگران معتقدند اگر موش‌ها مسئول انتقال بیماری بودند، طاعون با آن سرعت گسترش نمی‌یافت.

نکته‌ی جالب این‌جاست که نتایج این تحقیقات با گفته‌ی جیووانی بوکاچیو، شاعر ایتالیایی که نوشته بود «صرفا دست زدن به لباس‌ها موجب می‌شد که فرد طاعون بگیرد» کاملاً همخوانی دارد.

اروپا از قرن ۱۴ تا ۱۹ شاهد شیوع بیماری‌های فجیعی بود که طاعون سرآمد همه‌ی آن‌ها بوده است. این بیماری در عرض ۵ سال منجر به مرگ یک‌سوم کل جمعیت اروپا شد. این تغییر جمعیتی عظیم در ادامه منجر به نایاب شدن نیروی کار و بالا رفتن قیمت آن شد تا آنجا که متفکرانی مانند سلویا فدریچی عصر پس از طاعون را دوران طلایی کارگران در اروپا می‌خوانند.

طاعون هنوز در آسیا، آفریقا و آمریکا وجود دارد و شیوع آن در ماداگاسکار در سال گذشته منجر به مرگ ۲۰۲ تن شد. پژوهش‌های پزشکی نشان داده‌اند که علت‌های اصلی بیماری نه کمبود مراکز درمانی، بلکه فقر و محرومیت و اختلاف طبقاتی است.

 

 

 

 

همچنین بخوانید:  همایش «هیپ هاپ و مسئولیت مدنی» برگزار می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗