skip to Main Content
تخریب سالانه خاک ایران به اندازه تنب بزرگ و کوچک است
زمین کیوسک

تخریب سالانه خاک ایران به اندازه تنب بزرگ و کوچک است

یک فعال زیست محیطی می‌گوید تخریب خاک در ایران سالانه به اندازه جزایر تنب بزرگ و کوچک است؛ مسعود مولانا مقدار تخریب سالانه خاک جهان را ۲۴ میلیارد تن اعلام کرده و گفته «آمار فرسایش خاک ایران به تنهایی معادل یک دوازدهم مقدار جهانی آن یعنی برابر ۲ میلیارد تن در سال بوده و این در حالیست که ایران فقط یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد».

وی تخریب منابع طبیعی و به ویژه جنگل‌ها را عامل اصلی فرسایش خاک در کشور می‌داند؛ «با هر سیل و بارش شدید باران بخش عظیمی از خاک‌های مرغوب جنگلی کشور از دست رفته و به رودخانه‌ها، پشت سدها و دریاهای کشور وارد می‌شود».

مولانا با ابراز تاسف از تخریب خاک زاینده جنگل‌ها که عمق آن ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است، گفته «خاک مرغوبی که میلیون‌ها سال زمان نیاز دارد تا ترمیم شود به‌راحتی با تخریب منابع طبیعی و جنگل از دست رفته و این تخریب در شرایطی ادامه‌دار است که جایگزینی برای آن خاک وجود ندارد».

این کارشناس از «ساختار ضعیف» سازمان جنگل‌ها انتقاد کرده و گفته این سازمان نمی‌تواند در برابر «تقاضاهای ارضی دیگر دستگاه‌ها» مقاومت کند.

مولانا خواستار راه‌اندازی یک وزارتخانه مجزا برای سازمان جنگل‌ها شده است و گفته «پای برخی مسئولان رده اول وزارتخانه‌های دست اندرکار نیز به جنگل‌خواری و زمین‌خواری باز شده است». سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.

همچنین بخوانید:  نابودی 100 هکتار جنگل هیرکانی با انتقال آب دریای خزر به سمنان
یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗