skip to Main Content
فروش سردیس توت‌عنخ‌آمون علیرغم تمام مجادلات
فرهنگ کیوسک

فروش سردیس توت‌عنخ‌آمون علیرغم تمام مجادلات

علیرغم اینکه مسئولان مصر نسبت به فروش سردیس سرقت شده‌ی توت‌عنخ‌آمون (از فراعین مصر) اعتراض کرده بودند، این مجسمه‌ی سه‌هزار ساله در حراج «استثنایی» کریستیز به قیمت ۶ میلیون دلار به خریداری نامعلوم فروخته شد.
مسئولان کریستیز مدعی‌ هستند که این مجسمه پیش از معاهده‌ی ۱۹۷۰ یونسکو از مصر خارج شده‌است این درصورتی‌ست که مدرک معتبری دال بر خریداری شدن این مجسمه توسط یک مجموعه‌دار خصوصی آلمانی تا پیش از سال ۱۹۸۵ موجود نیست. 
بر طبق معاهده‌ی ۱۹۷۰ یونسکو که برای دفاع از میراث فرهنگی کشورهای جنوب جهانی در برابر مجموعه‌داران خصوصی کشورهای شمال جهانی تدارک دیده شده‌ست،  از همه‌ی دولت‌ها خواسته شده تا در مقابل غارت آثار باستانی و میراث فرهنگی اقداماتی را انجام دهند.

مسئولان مصری با جعلی خواندن روایت کریستیز از قانونی بودن مالکیت این مجسمه‌ی ۲۸ سانتیمتری معتقدند که این مجسمه از معبد کرنک  به سرقت رفته‌ است. زاحی‌ حواس، باستان‌شناس مشهور مصری و وزیر پیشین باستان‌شناسی مصر در گفتگو با گاردین گفته‌ بوده‌ست که اگر کریستیز از ارائه‌ی مستندات معتبر ناتوان است، باید این مجسمه را به مصر بازگرداند. مسئولان مصری همچنان از حضور ۳۰ شی غیر قانونی دیگر در این حراج خبر می‌دهند. 

گفتنیست که در هفته‌ی گذشته، معترضان در بیرون از ساختمان حراج کریستیز در لندن تجمعاتی را نیز برپا کرده بودند.  همچنین سفیر مصر در انگلیس در همین باره اظهار داشته که: «فروش چنین شی‌ ارزشمند تاریخی و هنری مصری ننگی بزرگ است و نشان‌دهنده‌ی فقدان توجه به تلاش‌های ما برای جلوگیری و متوقف‌کردن تلاش‌های ما و معاهدات جهانی در این خصوص است».

کریستیز در این باره اعلام داشته که از نظر حقوقی، مالکیت این اثر برای این مجموعه محرز شده‌ست.

همچنین بخوانید:  پروژه نفوذ و رویکردهای فمینیستی به کاهش جمعیت در ایران دامن زده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗