skip to Main Content
تولید گوشت مصنوعی و توقف ۶۰ درصدی کشتار حیوانات تا بیست سال آینده
fresh raw meat
دانش کیوسک

تولید گوشت مصنوعی و توقف ۶۰ درصدی کشتار حیوانات تا بیست سال آینده

مطالعات جدید حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی حدود ۶۰ درصد از گوشت تولیدی برای غذای انسان از طریق کشتار حیوانات نخواهد بود و محصولات گوشتی با فرآورده‌های آزمایشگاهی مشابه یا محصولات گیاهی جایگزین می‌گردند.

تولید فرآورده‌های گوشتی از طریق دامداری صنعتی یکی از معضلات جهان امروز است چرا که تقاضا و عرضه بیش از اندازه این محصولات آسیب‌های جبران ناپذیری به زمین وارد آورده است. گزارش‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که دامداری صنعتی مسئول انتشار ۱۳ تا ۱۸ درصد از گازهای گلخانه‌ای است.

دانشمندان بسیاری به دنبال آن هستند راه‌های جدیدی برای تولید غذای انسان بیابند که علاوه بر تامین نیازهای بشر کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند. به نظر می‌رسد که روش‌های نوین علم بیوتکنولوژی نه تنها قادر است صنعت گوشت بلکه تولید محصولات غذایی دیگر را از جمله شیر، سفیده تخم‌مرغ، ژلاتین و ماهی متحول کند. این روند به تازگی آغاز شده و برخی شرکت‌ها کوشیده‌اند با استفاده از گیاهان محصولاتی با طعم، مزه و احساس گوشت تولید کنند.

مارک پُست، داروشناس و استاد مهندسی بافت در دانشگاه ماستریخت و آیندهوون هلند برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی مفهوم «گوشت کِشت شده» را به جهانیان معرفی کرد. برای تولید این گوشت با استفاده از یک دستگاه بخش کوچکی از ماهیچه گاو را که حاوی سلول‌های بنیادی است از بدن حیوان جدا کرده و در آزمایشگاه کشت می‌دهند. این سلول‌ها تکثیر شده و توده گوشت مصنوعی مشابه گوشت گاو پدید می‌آورند.

ایده تولید گوشت مصنوعی سبب شد تا شرکت هلندی موزا میت (Mosa Meat) این طرح را عملی کرده و نخستین همبرگر تولید شده از گوشت کشت شده را در سال ۲۰۱۳ تولید کند.

همچنین بخوانید:  پیوند‌های چریکی بر درختان شهر
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗