skip to Main Content
سالانه ۴۳۰ نفر به‌ دلیل هزینه‌های درمانی زیر خط فقر می‌روند
جامعه کیوسک

سالانه ۴۳۰ نفر به‌ دلیل هزینه‌های درمانی زیر خط فقر می‌روند

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در ایران سالانه ۴۳۰ نفر بخاطر هزینه‌های درمانی زیر خط فقر می‌روند.

دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه بدترین نوع فقر، فقر ناشی از بیماری است، گفت: وقتی بیماری، علت فقر است، فرد نمی‌تواند کار کند، هزینه‌های بالایی را متحمل می‌شود و در حلقه معیوب می‌افتد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در دنیا سالانه حدود ۱۰۰ میلیون نفر بخاطر هزینه‌های بهداشتی و درمانی زیر خط فقر می‌روند، در حالی که نصف مردم دنیا خدمات بهداشتی درمانی ناقص دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد:  بدترین نوع تامین منابع در نظام سلامت پولی‌ است که موقع دریافت خدمت، دریافت می‌شود و در واقع سوبسید فقیر به غنی است. بدترین نوع پرداخت در تمام دنیا پرداختی از جیب است که متوسط آن  در دنیا ۱۸ درصد است.

حریرچی با تاکید بر اینکه مفهوم خیریه بهداشتی درمانی در ذهن ما بد جا افتاده، گفت: مفهوم غیر عادی در خیریه‌هایمان راه افتاده که می‌گویند من خیریه‌ام، بیمارستان را می‌سازم و می‌روم و این بیمارستان باید خودگردان اداره شود و کار خیریه کند. این موضوع امکان‌پذیر نیست. سال ۹۶  و ۹۷ را نگاه کنید دستمزد عمل کیسه سنگ صفرا در بیمارستان دولتی بدون بیمه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان، در بیمارستان خصوصی  یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان و در بیمارستان خیریه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. تعرفه در بیمارستان خیریه سه برابر دولتی و سه چهارم خصوصی است. برای عمل کیسه سنگ صفرا فرد اگر بیمه داشته باشد، بیمه هزینه دولتی را پوشش می‌دهد؛  یعنی در بیمارستان خیریه تا ۴۰۰ هزار تومان را بیمه پوشش می‌دهد و اختلاف ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار را باید فرد از جیب خود پرداخت کند.

همچنین بخوانید:  کابوس سومالی در خواب‌های کُنارک

وی با اشاره به اینکه مجامع بین‌المللی خیلی از حرف‌های دین را به زبان علم می‌زنند، عنوان کرد: آنها می‌گویند هیچ خدمتی در نظام سلامت نباید ارائه شود مگر اینکه فقرا از آن بهره‌مند شوند. درحال حاضر به اکثر بیمارستان‌های خیریه ما فقرا نمی‌توانند بروند. این بیمارستان‌ها اصلا ورود فقرا ندارد، زیرا ما به‌التفاوت تعرفه دولتی و خیریه را از آنها می‌گیرند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗