skip to Main Content
احتمال بیکار شدن ۴۰۰۰ نفر در مازندران
جامعه کیوسک

احتمال بیکار شدن ۴۰۰۰ نفر در مازندران

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصمیم گرفته است طرح حفاظت از جنگل را که با شرکت‌های بهره بردار قانونی طرف قرار داد بود تمدید نکند که این کار سبب بیکاری ۴۰۰۰ نفر در استان مازندران می‌شود.

مازندران دارای چندین شرکت بهره بردار جنگلی است که طبق قانون می‌توانستند از مراتع جنگلی برداشت مجاز داشته باشند به گونه‌ای که به ازای برداشت یک درخت موظف به کاشت ۱۰ نهال بودند، اما در طرح تنفس جنگل که دولت اخیراً اجرای آن را آغاز کرده است، شرکت‌های بهره بردار حق برداشت از مراتع جنگلی را ندارند.

طبق قانون این طرح باید از سال ۹۹ آغاز می‌شد اما جهاد کشاورزی این طرح را در سال ۹۶ به اجرا رساند. هر چند طبق قانون شرکت‌های بهره بردار می‌توانستند درختان شکسته و بر زمین افتاده جنگلی را مصرف کنند اما این فرصت قانونی هم به آنها داده نشد. نتیجه آن نیز در سیل‌های اخیر استان دیده شد که درختان شکسته و بر زمین افتاده جنگلی چه خسارت‌های زیادی به پل‌ها، مزارع و واحدهای مسکونی مردم در مناطق سیل زده وارد کرد. هم اکنون شرکت‌های بهره بردار در مازندران به طور مستقیم اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر را شامل می‌شوند که با احتساب اشتغال غیرمستقیم ۱۳ شرکت پیمانکار، این عدد به بیش از ۴۰۰۰ نفر می‌رسد.

اخیراً رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با وجود آگاهی از اهمیت حفاظت از جنگل‌ها و تعداد افراد قابل توجهی که در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند طی نامه‌ای اعلام کرده است که قرارداد شرکت‌های بهره بردار تمدید نمی‌شود.

همچنین بخوانید:  شهرستان ۷۰ هزار نفری بدون پزشک متخصص

این درحالی است که اعتبار حفاظت از جنگل‌ها به میزان ۸۰ میلیارد تومان در بودجه امسال دولت دیده شده و هیچ مشکلی نیز در تأمین مالی این طرح نیست، اما به یکباره رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که سمت معاونت وزارت جهاد کشاورزی را نیز دارد تصمیم به عدم تمدید این قرارداد با تمامی شرکت‌های بهره بردار از جنگل در سراسر کشور کرده است.

فردین فردوسی پور، مدیرعامل شرکت نکاچوب که از شرکت‌های بهره بردار قانونی از جنگل است، با تأیید این خبر اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصمیم گرفته است طرح حفاظت از جنگل را که با شرکت‌های بهره بردار قانونی طرف قرار داد بود تمدید نکند.

فردوسی پور در ادامه با اشاره به اینکه عدم حفاظت از جنگل موجب گسیل قاچاقچیان به جنگل‌ها می‌شود، اظهار کرد: جنگل‌های مازندران به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر جنگل‌های کشور نیست، درختان جنگل‌های این استان بسیار گران قیمت هستند و اگر قاچاقچیان عرصه را آزاد ببینند قطعاً به درختان جنگلی رحم نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت نکاچوب در پاسخ به این پرسش که عدم تمدید قرارداد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به معنی بیکاری کارکنان و کارگران شرکت‌های بهره بردار است، اظهار کرد: قرارداد شرکت نکا چوب در طرح حفاظت از جنگل تا ۳۱ فروردین ماه است و پس از آن منابع مالی دیگری برای پرداخت حقوق کارکنان نداریم از این رو بحث بیکاری کارکنان شرکت نکا چوب کاملاً جدی است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗