skip to Main Content
پشت دیوار سربازخانه چه خبر است؟
چراغ برق

پشت دیوار سربازخانه چه خبر است؟

از سربازخانه | علی‌ انیسی

طبق آمارها سالیانه ۸۰۰هزار نفر در ایران به خدمت سربازی می‌روند. هر کدام از آن‌ها بیش از ۲۰ ماه، تمام یا بخشی از روزشان را درون فضاهای نظامی می‌گذرانند؛ بعضی‌ها در فضاهایی که کمتر شبیه تصویر ما از سربازخانه است و بسیاری نیز در سربازخانه‌های واقعی.

همه ما احتمالاً از اطرافیانمان روایت‌هایی از دوران سربازی شنیده‌ایم. بعضی‌هایمان هم قصه‌هایی داریم از دورانی که در سربازی گذرانده‌ایم. اما سربازی همه این خاطرات برجسته‌ای نیست که از آن روایت می‌شود. یک زندگی روزمره طولانی، دسته‌جمعی و البته پر از فشار و اجبار در جریان است. این آن بخشی است که کمتر روایتی از آن می‌شنویم.

سایت پروبلماتیکا اخیراً مجموعه عکسی از علی انیسی با عنوان «از سربازخانه» منتشر کرده است. عکس‌های این مجموعه روایتی از پشت دیوارهای سربازخانه‌اند. از زندگی روزمره سربازان در یک پادگان گرفته شده است. عکس‌ها فضای فیزیکی پادگان، محیط زندگی سربازان، کارهایی که در طول روز انجام می‌دهند و همچنین فضای تفریح و استراحت آن‌ها را نشان داده است.

مجموعه عکس «از سربازخانه» همراه با یادداشتی از علی اسداللهی منتشر شده است. علی اسداللهی در این یادداشت به موضوع سربازی اجباری پرداخته و به تاریخچه و محتوای آن اشاره کرده است. او در این یادداشت همچنین به ستایش عکس‌های انیسی و اهمیت روایی و تاریخی آن پرداخته است.

علی اسداللهی در بخشی از یادداشتش می‌نویسد: «یادش به خیرهای سربازی، قبول!، اما به یاد آوردن جهنم، کار هنرمند است، که هر اجبار جهنمی‌ست، و زندگی اگر جهنمی‌ست، خدمت اجباری، جهنم مضاعف است.» او چند خط بعدتر ادامه می‌دهد: «عکس‌های انیسی از آن جهت که به قابل استنادترین شکل ممکن، از حضوری واقعی، نه جعلی و توریستی، حاصل شده‌اند، در بررسی‌های جامعه‌شناسانه و روانکاوانه‌ی خدمت اجباری، تا که دنیا دنیاست، قابل ارجاع‌اند.»

همچنین بخوانید:  دیکتاتوری به نام مردم اما بر مردم

در مجموعه «از سربازخانه» نزدیک به ۸۰ عکس منتشر شده است. مکان و زمان عکس‌ها احتمالاً به دلایل امنیتی و نظامی نامشخص باقی‌مانده‌اند، اما به نظر می‌رسد که درون یکی از پادگان‌های نیروی زمینی ارتش عکاسی شده‌اند. این عکس‌ها حضور سربازان درون آسایشگاه‌ها، اتاق‌های اداری، آشپزخانه، سر پست و حتی درون حمام و دستشویی را نشان می‌دهد.

مجموعه عکس «از سربازخانه» به صورت آزاد و رایگان روی اینترنت و توسط سایت پروبلماتیکا منتشر شده است. آن را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

از سربازخانه (مجموعه عکس) | علی انیسی | اسفند ۹۷ | وب‌سایت پروبلماتیکا | ۴۸ صفحه | رایگان

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗