skip to Main Content
تا ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور باقی نمی‌ماند
زمین کیوسک

تا ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور باقی نمی‌ماند

رئیس انجمن جنگلبانان ایران می‌گوید در صورت ادامه روند کنونی و حاکم بودن «نگاه اقتصادی به جنگل»، تا ۳۰ سال آینده تمام جنگل‌های شمال کشور نابود می‌شوند؛ ویلاسازی در عرصه‌های جنگلی، قاچاق چوب، آفات و بیماری‌ها، فقدان برنامه‌ریزی مناسب، تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی و.. از دلایل اصلی این روند عنوان شده است.

هادی کیادلیری ضمن انتقاد از برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بدون آینده‌نگری توسط مسئولان گفته است «متاسفانه به جنگل به چشم بنگاه تولید چوب نگاه شده و لذا بسیاری از گونه‌های جنگلی که تولید چوب نمی‌کنند، به نفع گونه‌های تولیدکننده چوب از بین برده می‌شوند». برای نمونه «چون شمشاد تولید چوب نمی‌کند، مسئولان ارزشی برای آن قائل نیستند».

وی هم‌چنین به آفات و بیماری‌های جنگلی اشاره کرده و گفته «در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده‌اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته‌جمعی این گونه‌ها خواهیم بود». کیادلیری مدیریت جنگل‌های هیرکانی را «سنتی و ناکارآمد» توصیف کرده که در آن از کارشناسان متخصص برای مدیریت جنگل‌ها کمک گرفته نمی‌شود. طبق اعلام این مقام مسئول، از سال ۷۵ تاکنون در ۳۰۰ هزار هکتار جنگل طغیان آفات داشته‌ایم که ۱۳۰ هزار هکتار آن مربوط به پنج سال اخیر بوده است.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران درباره وضعیت قوانین موجود در زمینه منابع طبیعی می‌گوید «متاسفانه گاهی منابع طبیعی و محیط زیست قربانی اهداف سیاسی می‌شود. وی درباره تامین منابع لازم از جانب دولت برای نگهداری از جنگل‌ها گفته «انتظار نداریم ارزش منابع طبیعی کشور از یک تیم فوتبال کمتر باشد».

همچنین بخوانید:  پارک جنگلی یاسوج به وزارت نفت واگذار می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗