skip to Main Content
میکروب‌های روده می‌توانند در شکل‌گیری اسکیزوفرنی نقش داشته باشند
دانش کیوسک

میکروب‌های روده می‌توانند در شکل‌گیری اسکیزوفرنی نقش داشته باشند

اسکیزوفرنی به عنوان یک بیماری مغزی شناخته می‌شود. اما در سال‌های اخیر توجه بسیاری از محققین در مطالعه‌ی بیماری‌هایی که مغز را درگیر می‌کنند به روده جلب شده است.

بدن ما محل زندگی میلیاردها باکتری و قارچ است. گرچه برخی از این موجودات میکروسکوپی به سلامتی ما آسیب می‌زنند اما گروه بزرگی از آنها در پیشبرد کارها با بدنمان همکاری می‌کنند. برای مثال مدت‌هاست می‌دانیم که میکروب‌هایی که در روده زندگی می‌کنند نقشی مهم در سیستم گوارش بازی می‌کنند و بدون آنها بدن در هضم غذاها دچار دردسر می‌شود.

اما در دهه‌ی اخیر شواهدی از ارتباط مایکروبایوم (مجموعه‌ی میکروب‌هایی که در بدن ما زندگی می‌کنند) و برخی بیماری‌ها دیده شده است. برای مثال شواهدی از نقش مایکروبایوم در چاقی مفرط یا افسردگی. گرچه نقدهایی به نتایج و شکل اجرای برخی مطالعات در این‌باره وجود دارد، اما تلاش‌های برای کشف و فهم اثر مایکروبایوم بر سلامت بدن و روان همچنان ادامه دارد.

حالا در گزارشی جدید یک گروه تحقیقاتی آمریکایی اعلام کرده‌اند که احتمالا مایکروبایوم از عوامل شکل‌گیری اسکیزوفرنی هم باشد. آنها در ابتدا با بررسی نمونه‌های مدفوع بیماران اسکیزوفرنی و افراد سالم الگویی از تفاوت‌های میکروبی بین آنها را جستجو کردند. مطالعه‌ی میکروب‌های روده با بررسی توده‌های میکروبی در مدفوع صورت می‌گیرد. این گروه می‌گویند تفاوتی واضح بین دسته‌های میکروبی مایکروبایوم افراد سالم و بیماران اسکیزوفرنی یافته‌اند. چنان واضح که می‌توانند بدون آنکه بدانند یک نمونه از فردی بیمار بوده است یا نه، تنها با بررسی نمونه حدس مشخص کنند که نمونه متعلق به چه گروهی بوده است.

اما این نتیجه تنها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک تفاوت باشد و نه نقش داشتن مایکروبایوم بر شکل‌گیری اسکیزوفرنی. آنها سپس با پیوند مایکروبایوم (وارد کردن توده‌هایی از میکروب‌های یک نمونه به روده‌ی موجودی دیگر) متوجه شدند، موش‌هایی که پیوند مایکروبایوم از موش‌های بیماری به اسکیزوفرنی دریافت کردند، رفتارهایی مشابه موش‌های بیماری از خود نشان می‌دهند.

همچنین بخوانید:  زنجیره‌ انسانی در برابر کوه‌خواران مشهد

گرچه نتایج این آزمایش باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، اما در صورتی که گروه‌های تحقیقاتی دیگر هم نتایجی مشابه به دست بیاوردند، این می‌تواند درکی جدید از شکل‌گیری بیماری‌های مغزی و روانی به دست دهد. مطالعات بر مایکروبایوم و نقش آن بر سلامت انسان می‌تواند در درمان و حفظ سلامتی ما نقشی بسیار موثر داشته باشد. احتمالا در سال‌های آتی اخباری حتی عجیب‌تر از این هم در این حوزه خواهیم شنید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗