skip to Main Content
سلینجر دوباره زنده خواهد شد
NEW YORK - NOVEMBER 20, 1952: Author JD Salinger poses for a portrait as he reads from his classic American novel "The Catcher in the Rye" on November 20, 1952 in the Brooklyn borough of New York City. Salinger died on January 27, 2010. (Photo by Antony Di Gesu/San Diego Historical Society/Hulton Archive Collection/Getty Images)
زیراسلایدر فرهنگ کیوسک

بخش‌هایی از مصاحبه‌ی منتشر شده در ستون فرهنگ گاردین با مت سلینجر

سلینجر دوباره زنده خواهد شد

از میان تمام گمانه‌زنی‌ها و رمز و رازهایی که زندگی سلینجر را دربرگرفته، یکی از باقی پررنگ‌تر است؛ بعد از سال ۱۹۶۵، زمانی که سلینجر دیگر دست از انتشار کارهایش برداشت، مشغول به تولید چه کاری بود؟ و آیا هرگز آن نوشته‌ها در دسترس عموم قرار خواهند گرفت؟

در آستانه‌ی صد سالگی  جی‌. دی. سلینجر، خبرنگار گاردین گفتگویی با پسر سلینجر ترتیب داده تا در آن از تجربه‌ی زندگی با نویسنده‌ی ناطوردشت بشنود. در این مصاحبه مت برای اولین بار اعلام کرد که نوشته‌های منتشر نشده‌ای از سلینجر در راه است.

در مستندی که در سال ۲۰۱۳ درباره‌ی سلینجر منتشر شد، و همینطور کتابی که خیلی کوتاه بعد از آن روانه بازار شد، صحبتی بود از محتوای پنج کتاب منتشر نشده از سلینجر، که طبق ادعای مستند قرار است در سال ۲۰۲۰ منتشر و در دسترس دیگران قرار بگیرد، اما تا صد سالگی سلینجر هیچ خبر موثقی از این کتاب‌ها نبود.

مت سلینجر در پاسخ به این‌که چه مقدار از این‌ها شایعه است و چه مقدار درست، این‌طور می‌گوید: «من ۵۸ سال تلاش کردم تا از صحبت کردن در این‌بار طفره برم» او بعد از آن که وجود متریال جدید از سلینجر را تایید کرد، از پدرش می‌گوید: «پر از ایده و فکر بود، مثلا داشت رانندگی می‌کرد، یهو می‌زد بغل و شروع می‌کرد به نوشتن و با خودش می‌خندید- بعضی اوقات برای من می‌خواند بعضی اوقات هم نه- کنار هر کدوم از صندلی‌های خانه یک دفترچه بود.» سپس با لحن اطمینان دهنده‌ای می‌گوید:«بیشتر چیزهایی که نوشته بالاخره با خوانندگانش به اشتراک گذاشته خواهد شد. اما هنوز آماده نیست. پدرم از من خواسته بود که نوشته‌ها را سر و سامان بدهم. اما به دلیل حجم زیاد کار هنوز آماده انتشار نیست. خودش هم می‌دانست که این کار سال‌ها طول می‌کشد. در نتیجه بحث محافظه‌کاری و کوتاهی نیست، به محض این‌که آماده باشد در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.»

مت در این روزها در حال تدارک دیدن نمایشگاهی در کتابخانه‌ عمومی نیویورک، برای اکتبر پیش‌روست. «داریم راجع به چیزهایی حرف می‌زنیم که خیلی هم به طبیعت من مربوط نیست… دستنوشته‌ها، عکس‌ها چند شی و نامه‌ها. ولی نگران نباشید قول می‌دهم چیزی را داد و ستد نمی‌کنیم، هرگز ودکایی نخواهید دید که اسم سلینجر رویش باشد.»

وقتی از مت در مورد پروسه‌ی آماده کردن نوشته‌های پدرش پرسیده می‌شود، او می‌گوید این معنادارترین کاری است که انجام داده است. «شما فقط یک زندگی دارید، بیشتر فیلم‌هایی که من تهیه‌کننده‌شان بودم آشغال بود. ولی وقتی پدرم گفت که هرچیزی برای گفتن داشته در داستان‌هایش نوشته است، حرفش را باور کنید. من فکر می‌کنم هر گره‌ای در داستان‌های پدرم بوده با انتشار کامل کارهایش باز خواهد شد. وظیفه‌ی من محقق‌کردن این است.»

مت سلینجر در سال ۱۹۶۰، یک سال قبل از انتشار کتاب فرنی و زویی به دنیا آمد. مت حرفه‌ی بازیگری را دنبال کرد. معروف‌ترین نقشش را احتمالا در فیلم کاپیتان امریکا (تولید سال ۱۹۹۰) بازی کرده باشد. او همچنین تهییه کننده فیلم‌ها و تئاترهای بسیاری است، که از بین آن‌ها می‌توان نمایش درخت یاس اثر پاملا جین را نام برد.

همچنین بخوانید:  ادوارد گالئونو، نویسنده‎ی امریکای لاتین درگذشت
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗