skip to Main Content
بحران‌های جمهوری
چراغ برق

بحران‌های جمهوری

بحران‌های جمهوری اثر هانا آرنت | ترجمه علی معظمی

کتاب «بحران‌های جمهوری» اثر هانا آرنت با ترجمه علی معظمی از سوی نشر فرهنگ جاوید به فارسی ترجمه شد.

بحران‌های جمهوری مطالعه‌ای موردی است درباره بحران‌هایی که در یکی از پر تلاطم‌ترین دهه‌های قرن بیستم گریبان یکی از قدیمی‌ترین جمهوری‌های موجود را گرفته بود. نگاه تیزبین و گاه بی‌رحم هانا آرنت در مقام فیلسوفی سیاسی در این کتاب بحران را هم در درون ساختار دولت می‌جوید و هم در میان شهروندان و هم به کاستی‌های نظری علوم و فلسفه سیاسی نظر دارد که باید از پس تحلیل و فهم چنین بحران‌هایی برآیند. اما آرنت فقط به نقد دولت و شهروندان و مفاهیم علوم سیاسی نمی‌پردازد، بلکه می‌کوشد نشان دهد که سویه‌های بحران‌زا در دولت و شهروندان چگونه می‌توانستند چنین نباشند و می‌کوشد صورت‌بندی‌های جدیدی از برخی مفاهیم بسیار پایه‌ای سیاست به دست دهد که از آن طریق علوم و فلسفه سیاسی را به نقد و تحلیل تواناتر کند و توفیقش در این مسیر چنان بوده که صورت‌بندی‌های معرفی شده در این کتاب از همان زمان تاکنون مورد رجوع مانده‌اند.

به همین ترتیب ماهیت بحران‌هایی که کاویده نیز چنان‌‌اند که خواننده نمی‌تواند از بازجستن آن‌ها و آزمودن بصیرت‌های آرنت درباره‌شان در جهان امروز دست بردارد: بحران‌های ناشی از دروغگویی سیاستمدارن؛ بحران‌های ناشی از اعتراض و سرپیچی شهروندان؛ خشونت و در نهایت انقلاب.

علی معظمی مترجم کتاب در پیشگفتار این کتاب نوشته است:

هانا آرنت (۱۹۰۶-۱۹۷۵) فیلسوف آلمانی الاصل مهاجرت کرده به آمریکا برای خوانندگان فارسی‌زبان نامی شناخته شده است و نیازی به معرفی ندارد. کتاب حاضر شامل چهار رساله است که به برخی از جدی‌ترین مسائل سیاسی جامعه آمریکا و دنیا در دهه ۱۹۶۰ میلادی می‌پردازند. سوای افشاگری‌های مربوط به «اوراق پنتاگون» و جنبش حقوق مدنی، جنبش دانشجویی جهانی در سال ۱۹۶۸ نیز از موضوعات کتاب حاضر است؛ جنبشی که اکنون در پنجاهمین سالگرد آن به سر می‌بریم.

همچنین بخوانید:  روشنایی دست چپ تاریکی‌ست و تاریکی دست راست روشنایی

به جرأت می‌توان گفت که اهمیت تمامی مسائل مهم مطرح شده در این کتاب هنوز پابرجاست: دروغ‌گویی در سیاست، معنا و امکان نافرمانی مدنی، خشونت در سیاست، انقلاب و زمینه‌های آن و مسأله مفهوم و کارکرد دولت. علاوه بر اهمیت این مسائل نوع رویکرد آرنت به تشریح آن‌ها نیز هنوز قابل تأمل و پیگیری است و می‌تواند برای اندیشنده امروزین به سیاست راهگشا باشد.

رساله‌های شکل‌دهنده کتاب به ترتیب عبارتند از: «دروغ‌گویی در سیاست: تأملاتی درباره اوراق پنتاگون». این رساله نخست به تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۷۱ در مجله بررسی کتاب نیویورک منتشر شده است. رساله بعدی «نافرمانی مدنی» در شکلی متفاوت از آن‌چه در قالب این کتاب آمده است به تاریخ ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۰ در مجله نیویورکر چاپ شده بود. سومی یعنی «درباره خشونت» ابتدا در قالب یک سخنرانی با عنوان «تأملاتی درباره خشونت» ارائه شده بود. در واقع در ۱۷ دسامبر سال ۱۹۶۷ در «تماشاخانه ایده‌ها» که از سال ۱۹۶۱ محل و محفلی بود برای گردهمایی روشنفکران نیویورکی نشستی برگزار شد با عنوان «مشروعیت خشونت» که هانا آرنت نیز در آن شرکت داشت و سخنرانی یاد شده را ارائه داد. «درباره خشونت» بر مسائلی متمرکز است که از دل جنبش حقوق مدنی و جنبش دانشجویی دهه ۱۹۶۰ برآمدند.

این کتاب هم‌چنین با عنوان «بحران‌های جمهوریت» با ترجمه امین و فلورا عسکری‌زاده از سوی انتشارات گام به نو منتشر شده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗