skip to Main Content
نوبل پزشکی به محققانی با درمان جدید سرطان می‌رسد
دانش کیوسک

نوبل پزشکی به محققانی با درمان جدید سرطان می‌رسد

برای نخستین بار، نوبل پزشکی و فیزیولوژی به محققانی بابت دستاوردهایشان در درمان سرطان رسید. دو دانشمند آمریکایی و ژاپنی به صورت مشترک این جایزه را دریافت خواهند کرد. نتایج کارهای آنها نوع مواجهه‌ی درمانی با سرطان را متحول خواهد کرد.
سرطان بیماری‌ای است که در آن بعضی سلول‌های بدن به شکل بی‌رویه تقسیم می‌شوند و نمی‌میرند. توده‌ی سلولی تشکیل شده آنقدر بزرگ و هزینه‌بر می‌شود که شروع به آسیب زدن به بافت‌های دیگر می‌کند. ممکن است به بافت‌های مختلف چنگ اندازد و بدن را از پای درآورد. سیستم ایمنی بدن در جستجوی چنین سلول‌هایی، روش‌هایی برای پیدا کردن آنها به صورت طبیعی دارد. اما سلول‌های سرطانی گاه، راه‌هایی پیچیده برای متوقف کردن این روش‌ها در پیش می‌گیرند و این باعث می‌شود، دستگاه ایمنی بدن کور شده و عملا با آن دسته از سلول‌ها کاری نداشته باشد.
دکتر جیمز الیسون و تاسوکو هونایا، درباره‌ی نقش سلول‌های لنفوسیت تی در مواجه با سرطان تحقیق کرده‌اند و توانسته‌اند بخشی از راهکارهای سلول‌های سرطانی برای کور کردن دستگاه ایمنی بدن را از بی‌اثر کنند. به این ترتیب دستگاه ایمنی نسبت به توده‌ی سرطانی حساس شده و به آن حمله می‌کند.
در روش‌هایی مثل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی، دز مخربی از پرتوها یا سموم شیمیایی وارد بدن می‌شود. ایده این است که توده‌ی سرطانی نسبت به سلول‌های سالم آسیب‌پذیرترند و پیش از آنکه بیمار بر اثر تابش‌ها یا سموم از پای درآید، توده‌ی سرطانی‌اش از بین خواهد رفت. این روشی دردآور و آسیب‌رسان است. دکتر الیسون که خودش هم باورش نمی‌شود نوبل پزشکی به دو محقق سرطان رسیده باشد، می‌گوید «من یک دانشمند معمولی هستم. هدفم پیدا کردن روشی برای درمان سرطان نبود. یا دست کم این هدف اصلی‌ام نبود. همیشه در پسِ ذهنم بود که کارهایم برای درمان سرطان مفید باشد اما خودم به شناخت نقش سلول‌های لنفوسیت تی در مواجهه با سرطان علاقه‌مند بودم».
دکتر هونایا هم در سال ۱۹۹۲میلادی برای نخستین بار، تحلیلی از چگونگی تحریک دستگاه ایمنی برای مقابله با سرطان ارایه داد. اما تا همین چند سال اخیر عملا امکان استفاده از روش پیشنهادی او وجود نداشت. حالا اما نتایج بررسی روی موش‌ها امیدوارکننده توصیف شده است و امید می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور پیشرفت‌های بیشتری بر اساس ایده‌های آنها صورت گیرد. اگر اینطور شود، می‌توانیم امیدوار باشیم با قدرتمندترین سلاح خود به مبارزه‌ی سرطان برویم. دستگاه زیبای ایمنی بدن انسان.

همچنین بخوانید:  قطار نوبل به کجا می‌رود؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗