skip to Main Content
ذرات آلودگی هوا از بدن مادر به جفت منتقل می‌شود
دانش زمین کیوسک

ذرات آلودگی هوا از بدن مادر به جفت منتقل می‌شود

دانشمندان، برای نخستین بار آثاری از ذرات آلودگی هوا را یافته‌اند که از طریق ریه وارد بدن مادر شده و به جفت راه پیدا کرده است. آلودگی هوا تا به امروز به عنوان یکی از عوامل بسیار خطرناک برای جنین شناخته می‌شد اما هنوز به درستی نمی‌دانیم شیو‌ه‌ی اثر آن بر بدن مادر و جنین چگونه است. شناخت فرآیند جذب و رفتار ذرات معلق در هوای آلوده به بدن مادر می‌تواند به شناخت چگونگی آسیب رسیدن به جنین و تلاش برای پیشگیری از آن کمک کند.

در یک تحقیق، مادرانی که اطراف شهر لندن زندگی می کردند مورد بررسی قرار گرفتند و در جفت تمامی این مادران، ذرات آلوده دیده می‌شدند و داشمندان فکر می‌کنند باید به بدن جنین هم راه یافته باشند. این کشفی بسیار نگران کننده است. می‌شود سناریویی را تصور کرد که در آن ذرات آلوده با تاثیرگذاری بر بدن مادر، روند رشد جنین را مختل کنند، در این صورت شاید با تقویت یا دخالت در سیستم عملکرد بدن زنان حامله، از آسیب وارد شدن به کودک جلوگیری کرد. اما اکنون مشخص شده که این آلودگی مستقیما وارد بدن جنین می‌شود. این یعنی ممکن است لازم شود خود جنین مورد مداوا قرار گیرد که کاری بسیار مشکل و پرخطر است.

محققان تاکید می‌کنند که بهتر است زنان حامله تا جایی که می‌توانند کمتر در معرض هوای آلوده قرار گیرند. ترافیک‌های طولانی و خیابان‌های شلوغ و البته شهرهای آلوده، روند سالم شکل‌گیری و رشد جنین را مختل می‌کنند و می‌توانند به آسیب‌های جبران‌ناپذیر منجر شوند. تحقیقات گذشته هم نشان از کاهش وزن نوزادانی داشت که مادرانشان هوای آلوده استنشاق می‌کردند. همچنین آلودگی هوا با کاهش توانایی‌های شناختی کودکان و مشکلات دیگر سلامت هم مرتبط به نظر می رسد.

همچنین بخوانید:  تصویب زبان اشاره ایتالیایی به عنوان یکی از زبان‌های رسمی ایتالیا

از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر در معرض آلودگی هواست. آلودگی هوا به عنوان یک مشکل جهانی، تبدیل به بحرانی بهداشتی است که نه تنها سلامت مردمان امروز سیاره را، که سلامت نسل‌های بعد را هم تهدید می‌کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗